Moskvitch opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di jun 12, 2007 11:28 pm

Voor de liefhebber,

http://www.youtube.com/watch?v=V51i04w6A-8

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di jun 19, 2007 10:50 am

Hoi Clubleden

De afgelopen dagen ben ik vooral bezig geweest met optische zaken. Kleine roestplekjes zijn met een (bijna goede) lakstift bijgetipt. De Moskvitch is met commendant gepoetst en in de turtle wax gezet zodat hij mooi glimt. Ook het interieur is schoon gemaakt en de leren bekleding opgepoetst. De wieldoppen zijn opgepoetst en geplaatst.

Voor de rest zijn de laatste restpuntejes afgehandeld. Bescherplaatje onder de voorkant van de motor, borgplaatjes van de versnellingsbak ombuigen en dat soort dingen.

Hij staat nu klaar voor de APK.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do jun 21, 2007 10:44 am

Hoi Clubleden

Goed nieuws, de auto is weer voor 1 jaar APK goedgekeurd! 10 jaar na de laatste keuring mag hij de weg weer op!

Gister heb ik de moskvitch naar de garage voor een APK gebracht. Er waren 3 "afkeurpuntjes" Als eerste stond de linker koplamp verkeerd afgesteld. Als tweede was de ruitensproeier bij de tweede keer sproeien verstopt. Als laatste zat de passagiersstoel niet voldoende vast. De eerste 2 punten had de keurmeester zelf al verholpen. De stoel had ik maar 1 blik voor nodig om het probleem te achterhalen. De stoelen van een moskvitch kun je naar voren klappen in een "slaap stand" in de normale stand worden ze vastgehouden door 2 beugeltjes. Het linker beugeltje is ooit in de gesloten stand blijven staan bij het terugklappen waardoor het plaatwerk waar hij achter moest vallen verbogen was en hij er dus niet meer achter kwam. Een beedje wrikken met een groter schroevendraaier en alles paste weer. APK gehaald.

De 2 gaatjes die ik in de kokerbalk ontdekt had waren geen reden voor afkeur. Dat viel weer mee. Ik had afgesproken dat deze punten direct met de APK aangepakt zouden worden maar door tegevallende werkzaamheden aan het Dafje dat voor mij behandeld werdt (gescheurde motorsteunen) is hij daar niet meer aan toegekomen. Ik breng de auto vandaag terug en dan worden de puntjes uitgeslepen en gelast. (Kan ook morgen worden) Een beedje balen dat het niet direct kon, maar hij raffelt de zaken tenminste niet af om zijn planning te halen, dat is dan weer zeer positief.

Als het laswerk in orde is ga ik nog 1 keer de voorlagers stellen. Na de korte ritjes van de afgelopen dagen wil ik dat (mede op advies van de garagehouder) nog even nastellen. Als je het wiel boven en onder vast pakt zit er voelbare speling (ik schat 2 mm boven aan de band) in. Voor zaterdag staat dan de echte proefrit gepland. 35 kilometer via 80 en 60 wegen van Arnhem via Hoenderloo naar stoomtreindepot Beekbergen. Vervolgens staat een lastprobefahrt (4 inzittende) op het programma met de vrienden van de stoomtrein die geholpen hebben voordat de thuisreis in de avond aanvaard wordt. Zondag ochtend vertrek ik naar Litouwen voor 2 weken vrijwilligerswerk en daarna 1 week ontspannen en auto onderdelen zoeken in Sint Petersburg.

Met vriendelijke groet, Aat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Proficiat

Bericht door Jelle Jan » vr jun 22, 2007 11:42 am

Prociat Aat :wink: , erg mooi dat de Scaldia toch weer op de weg komt. Als ik nog terug denk aan het eerste moment dat ik de auto onder een dikke laag stof aantrof in een verlaten schuur in Friesland kun je je bijna niet indenken dat dezelfde auto nu gaat beginnen aan een nieuw leven! :lol:

We zien je graag samen met je Scaldia op een RKCN-evenement!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za jun 23, 2007 9:58 pm

Hoi Clubleden

De proefrit is geslaagd. Ik ben zonder noemenswaardige incidenten overgekomen. Wel wil ik als ik terug kom uit rusland de koppelingscilinder vervangen. Hij heeft alle druk van na 10 jaar opnieuw moeten presteren niet geheel aangekunt en lekt nu iets. Als toegift hierbij wat foto's van de proefrit.

Afbeelding
De moskvitch na aankomst in Beekbergen.

Afbeelding
Na het parkeren kreeg hij gezelschap van de trabbi van een collega.

Afbeelding
Na een dag sleutelen aan stoomlocomotieven nog even kijken bij de 23-076. Deze stoomloc is na 29 jaar revisie (waarin het werk vaak lang stilgelegen heeft) nu bijna klaar en verliet vandaag de hoofdwerkplaats Apeldoorn.

Afbeelding
Terug over de snelweg. Omdat de motor nog moet inlopen is 80 de maximum snelheid voor de eerste 1000 kilometer.

Morgen vertrek ik naar Vilnius en Sint Petersburg. Over 3,5 weken ga ik verder met fase 2 van de revisie van de moskvitch. Het perfectioneren. Ik zal er dus met de zomerrit nog niet bij zijn maar kom zeker naar het Lustrumweekend en de herfstrit voor de RKCN vuurdoop van de moskvitch.

Groet, Aat
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo jul 18, 2007 10:10 am

Hoi Clubleden

Ik ben weer terug uit het Oosten. Litouwen is voor de Russische klassieker liefhebber niet interesant. Welgeteld 1 in zeer slechte staat verkerende M24 carroserie (ik wil het geen auto meer noemen) gezien. Rusland zelf zijn ze echter nog in het wild te vinden. 4 pobjeda's, een handvol M24 en waarvan 2 rijdend gezien. M24 was er ook nog wel. Moskvitchen 412 werd al iets moeilijker een stuk of 5.

Het scoren van onderdelen ging redelijk. Een knipperlichtschakelaar was niet meer te vinden maar voor de rest heb ik alles gekocht wat ik op vooraad wou hebben en qua gewicht met het vliegtuig mee terug mocht. Voor 90 euro heb ik:
Remblokken voor voor of achteras.
Revisieset vaccum verster
Benziene pomp
set kruiskoppelingen
Volledige set lagerschalen voor krukas en drijfstangen
extra moeren voor remleidingen (inclusief leidingen)
Luchtfilter
Koppelingsschijf
Set sinchromesh ringen
Nieuwe remkrachtbegrenzer voor de achteras (2140 maar om te bouwen voor 412)
en dan vergeet ik vast nog wel iets

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do jul 26, 2007 10:06 am

Hoi clubleden.

Dinsdag heb ik dus maar even de koppelingshoofdcilinder vervangen. Eigenlijk een klus van niks. 2 bouten los bij het pedaal, leiding losschroeven, cilinder uitnemen, nieuwe plaatsen. Het was nog even een uitdaging om de cilinder door het gat te krijgen en vanst te schroeven aangezien ik alleen was. Een stukje hout om de cilinder recht te houden doet dan wonderen. Vastschroeven, leiding monteren en vullen ging zonder problemen. Ontluchten in je eentje is echter geen optie. Gelukkig is het een zeer eenvoudig systeem waarbij de hoodcilinder ook nog eens het bovenste punt is. Na het vullen en een aantal keer pompen ontsnapten er bellen uit de leiding. Dat heb ik dus maar 15 keer herhaald en ja hoor, systeem ontlucht.

De 2e rit (Ook weer naar Beekbergen, nu omdat ik moets stoken) is zonder enige opmerkingen verlopen.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za sep 08, 2007 10:57 pm

Hoi clubleden.

De eerste echte publieksdag voor mijn moskvitch is zonder problemen verlopen. Terug naar Toen ofwel het grote stoomtrein evenement van de Veluwsche stoomtrein Maatschappij. Binnen de VSM zijn er deiverse mensen met klassieke Oost auto's. Aangezien alle diensten in Loenen begonnen hebben wij besloten om de klassiekers daar bij elkaar te zetten. Dit levert: 1 een mooi klasiek beeld op. 2 wij hebben een parkeerplaats dichtbij. De dagen verliepen zonder veel problemen. Alhoewel. Ieder jaar zijn er altijd weer mensen die of de verbinding missen of niet goed op de dienstregeling kijken en daardoor de laatste trein missen. Aangezien ik toch met de auto van Loenen naar Beekbergen moest om daar nog wat werkzaamheden af te ronden heb ik die mensen maar meegenomen. De blik op hun gezichten toen ze de auto zagen waarmee ze dan vervoerd werden was al voldoende om dat de volgende dag weer te doen. In totaal heb ik 9 reizigers en 12 personeelsleden vervoerd in de Mossi.

Hierbij nog 2 foto's. aangezien ik de hele dag of stoker of hoofdconducteur was zijn ze om 6 uur 's ochtends genomen.
Groet, Aat

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za okt 20, 2007 10:14 pm

Hoi clubleden

Tot nu toe heeft de moskvitch zonder problemen gelopen. Vandaag was ik weer naar de stoomtrein maar bij het verlaten van de snelweg viel het mij op dat mijn knipperlicht het niet deed. Ook zag ik de meter van de oliedruk snel teruglopen. Na even schrikken zag ik ook dat de koelvloeistof temperatuur op liep en de benzine meter op 0 stond. Hmmm een electra storing dus. Ik had nog wel verlichting, toeter en ruitenwissers dus ben voorzichtig naar de stoomtrein gereden. Hier wachte een verrassing op mij. Er stond namelijk een bekende oude lada voor het stationsgebouw. Het bleek namelijk dat Jan vandaag een rondrit had met de lada club. Een zeer bekende rondrit.

In Beekbergen heb ik even de zekeringen getrokken en na controle weer gemonteerd. Alles deed het weer en ook de terugrit is zonder probleem verlopen. Vuile contacten in de zekeringhouder of een massa storinkje dus.

Met vriendelijke groet,

Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr nov 30, 2007 12:27 pm

Hoi clubleden

Vorige week was mijn vriendin op bezoek. Dit was tevens de gelegenheid om de moskvitch voor het eerst op de lange afstand te proberen. Tot nu toe was beekbergen (35km enkele reis) het verst. Voor ik hier aan begon eerst de moskvitch nog maar even rondom nagekeken en gesmeerd. Smeerolie kon iets bij, voor de rest zag alles er perfect uit. Gedurende deze week ben ik mijn vriendin wezen halen en brengen van Dusseldorf en zijn wij samen naar Brussel geweest. Totaal meer dan 1000 km gereden in 1 week. De gemiddelde snelheid lag tussen de 80 en 90 km per uur. Dit omdat ik nog geen 3000 km gereden heb en de motor dus nog aan het inrijden ben. Tevens vind ik het lekkerder om relext met 80 tussen de vrachauto's in te rijden dan iedere keer stressvol ze in te gaan halen en dan snellere auto's hinderen. Het benzine verbruik lag gemiddeld over de gehele periode (meeste snelweg maar wij hebben ook in Brussel en Apeldoorn rondgereden) op 1:11 (9 liter per 100km) De mossie heeft ongeveer 1/2 l smeerolie verbruikt gok ik. De norm is 800g per 1000 km dus dat zit ook wel goed. Al met al doet hij het perfect. Grote plannen voor de winter heb ik niet. Ik zit er aan te denken om mijn reserve versnellingsbak uit elkaar te halen, gewoon omdat ik het intresant vind om eens te kijken hoe dat in elkaar zit. Ook het opruimen en uitsorteren van de onderdelen voorraad en de garagebox wil ik deze winter doen. Uiteraard mits er geen nieuw project om de hoek komt kijken want tegen een 2e moskvitch zeg ik op dit moment geen nee.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma dec 17, 2007 3:37 pm

Hoi clubleden

Vorige week had ik nog even een klein storinkje. Het knipperlichtje op het rechter voor spatbord deed het niet. Dus maar uit elkaar gehaald. Het lampje was nog goed. Ik moest die dag nog naar de stoomtreinen dus ik heb het geheel maar onverrichterzaken weer in elkaar geschroefd. Bij het afslaan viel het mij op dat het lampje het weer deed. Probleem toch opgeslost dus. Ik weet dat het niks is vergeleken bij de neuscorrectie van Jelle-Jan en dat het verder stil is op het forum, maar ja, de moskvitch doet het verder gewoon goed. Sorrie.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo feb 13, 2008 2:46 pm

Hoi clubleden.

Al die mooie verhalen en het enige wat ik over mijn klassieker kan melden is dat ik een koplamp heb moeten vervangen. De prijs viel trouwens best mee, 3,20 euro bij de Velba voor 2 nieuwe lampjes.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do mei 15, 2008 10:21 am

Hoi Clubleden

Een van de smeernippels van de onderste fuse kogels was wat slecht. De laatste keer alles gesmeerd door de goede nippel over te zetten van de ene op de andere kogel. Hier in Nederland waren smeer nippels niet te krijgen. Brezan, Velba, niks. Uiteindelijk een kleine onderdelenhandel gevonden die ze kon leveren. Ik moest er wel 100 afnemen. Een beedje te sportief voor mijn ene moskvitch. Dan maar in Rusland kijken. Ja hoor. Het winkeltje met auto onderdelen dat ik vorig jaar ontdekt had en niet ver van mijn vriendin af zit had ze liggen. Gewoon, onder 45 graden of 90 graden. Keuze genoeg dus. Ik heb ze nu klaar liggen. Met de eerstvolgende smeerbeurt vervang ik ze wel.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo jun 18, 2008 9:02 am

Ha die clubleden.

Er is wer voldoende nieuws voor een update.

Voordat ik naar rusland ging om te trouwen heb ik de Moskvitch laten keuren. Op een aantal boutjes van de cardanas na die los aan het lopen waren geen opmerkingen. Hij mag weer tot 2010. Die boutjes neem ik wel op in mijn eigen 1000km beurten want als ze echt losgelopen waren . . .

Nadat ik terugkwam uit Rusland ben ik met de auto nog naar Nijmegen geweest. Op de terugweg hoorde ik een "tikje" in de motor die ik nog niet kende. Gelukkig was ik bijna thuis. Ik heb de auto in de garage gezet. Bij stationair draaiende motor was de tik duidelijk waarneembaar en ook bij hogere toeren bleef hui duidelijk. Even slikken dus. Het eerste waar je aan denkt is een uitgelopen drijfstanglager. Iedereen weet dat dit niet zo maar te vervangen is dus eerst maar even een nachtje slapen en daarna kijken of het dat ook echt is.

De V snaar was iets slap dus die heb ik eerst maar aangespannen. Geen verandering. Dan de V snaar er maar af. Zo kon ik uitsluiten dat het in de dinamo of waterpomp zit. En jawel, toen ik de motor zonder v snaar (let op geen koelwater!!) even liet draaien was de tik verdwenen. Vervolgens de dinamo en waterpomp zelfstandig laten draaien, maar ook hier geen tik. Vreemd. Na een grondige visuele inspectie heb ik ontdekt dat de primaire poelie (aan de krukas) gebarsten was. Dat lucht op. Ik had geen zin om de hele motor te demonteren dus ventilator eraf en vervolgens met kunst en vliegwerk de bevestigingsmoer losmaken. Met name het borgplaatje hiervan was lastig maar met 2 uur lastig doen lag hij er toch af. Hieronder de oude en nieuwe poelie.

Afbeelding
Op de foto is te zien dat 2 klinknagels die de delen bij elkaar houden weg zijn. Er waren er ook nog 2 gebroken. De poelie is gaan wijken en daarna gebarsten. Gekukkig heb ik de motor van de sloop moskvitch nog. Daar heb ik de poelie maar vanaf gehaald, opgepoetst en geschilderd en daarna gemonteerd. Dat ging uiteraard verassend soepel. De
V snaar als test gemonteerd en ja hoor, alles werkt naar behoren zonder tik. Hij loopt weer als een naaimachine, een hele grote lompe russische naaimachine. Ik ga vandaag proberen een nieuwe V snaar te kopen want ik denk dat die ook wel een tik gehad heeft en meteen ook wat nieuwe smeerolie. Nu ik toch bezig ben ga ik hem meteen een beurt geven. Na 5000 km mag dat ook wel.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma jul 28, 2008 11:11 am

Hoi Clubleden.

De onderkant van de bestuurdersdeur had iets roestvorming. Aangezien ik het afgelopen weekend niet zo veel te doen had heb ik dat maar aangepakt. Uiteraard alle 4 de deuren tegelijk. Dus eerst de zwengels van raam en deur demonteren, dan de armsteunen en vervolgens de deurbekleding. Dat ging niet zo moelijk. Alleen het verlaten van de auto na het demonteren van de deur "zwengels" was even wat lastiger dan verwacht. (Ja ik zat opgesloten en moest 1 zwengel weer monteren voor ik er uit kon) Vervolgens heb ik de binnenkanten van de deuren onderzocht op roest. Geheel afwezig, alleen de onderkant van de bestuurders deur heeft lichte roest vorming. Dus hier staalborstel en anti roest middel erop. Het viel mij ook op dat de vloer aan bestuurderskant wat roest had dus bekleding eruit en ook hier ontroesten.

Vervolgens alles in de primer, kleur en lak gezet. voor de autolak ben ik naar de verfhandel op de vlamoven hier in Arnhem geweest. Met de ralwaaier de juiste kleur spuitbus opgezocht en meteen even gevraagd of ze ook verf konden mengen voor als ik een keer een groter deel moet spuiten. (de auto is 4 weken terug aan een grote hagelstorm ontsnapt maar dat zet je toch even aan het denken) Geen probleem volgens de verkoper. Wat is het merk? Scaldia/moskvitch. Even zoeken en jawel hoor, hij heeft een stalenboek van moskvitch liggen. Die kan hij zonder probleem bestellen (minimaal 1 liter). Voor het moment hou ik het even bij een spuitbus in ongeveer de goede kleur want de onderkant van de deur zie je niet zo veel en ik vrees dat de verf in de loop der tijd wel iets verkleurt is t.o.v. het stalenboek.

Zo dat kan er weer even tegen. Voor ik alles weer ging monteren heb ik ook de draaimeganisme van de ramen ingevet en de scharnierpunten ingeolied. Als je het toch open hebt liggen . . . De armsteunen van de voorstoelen hebben lichte beschadigingen dus die vervangen we meteen voor de exemplaren van de sloop mossi.

Tot 6/7 september of bij een ander clubevenement. Groet, Aat.

Plaats reactie