Moskvitch opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma dec 11, 2006 9:29 pm

Hoi clubleden.

1) Leuk dat je mijn voorbeeld volgd Gerard. Doet mij deugd en heb ook weer zin om verder te sleutelen.

2) Vandaag heb ik mijn gereviseerde motor die ik van Jelle-Jan overneem opgehaald. Dus auto regelen (mijn moeder wou wel) Motortakel inladen (van Max geleend) hijskabel mee (van stoomtrein) en op pad. Mijn moeder heeft meteen even wat foto's gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook heb ik in de afgelopen tijd de lampen, bumper e.d. gedemonteerd. Hier zat toch iets meer roest achter dan mij lief was. Nu ben ik het aan het spuiten. Tevens een test om te kijken welke kleur het dichtste bij verlopen scaldia beige komt. Verschil is te zien tussen de vorige en deze foto's. Volgende klus: Wielkasten voor nakijken en plaatselijk ontroesten.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo dec 31, 2006 4:34 pm

Hoi Clubleden

Op de valreep nog even een laatste update over mijn Moskvitch. Het ontroesten vorderd gestaag. Ik heb alle 4 de wielkasten nu schoongemaakt, met een handstaalborstel ontroest (ik heb geen 220 Volt in mijn garage) en met roestwerend middel ingesmeerd.

Ook met de motor (van Jelle-Jan) ben ik al bezig geweest. Ik heb het tandwiel van de startmotor van de oude motor omgezet op de nieuwe motor. Ook de koppeling is weer gemonteerd. Het koppelingshuis wil ik eerst nog even schoonmaken voor ik het monteer.

Afgelopen vrijdag was ik in Duitsland. De Harz om precies te zijn. Hier in de buurt (2 uur rijden) woont Steffen Puppe. Via http://www.azlk.de heb ik contact met hem gekregen. Hij heeft na de wende bij diverse moskvitch handelaren in de DDR de onderdelen voorraad opgekocht. Hoewel hij zelf het nodige wil bewaren voor zijn Moskvitchen wil hij alles wat hij dubbel heeft graag verkopen. Het ging mij vooral om remslangen. Deze had ik helaas niet meegenomen uit Rusland (stom stom stom) en er zat dot 5 in het remsysteem. Het nieuwmaken van remslangen in Nederland kost rond de 30 Euro per slang. Ik heb er 3 nodig. Via Herr Puppe heb ik er 3 voor 40 Euro kunnen krijgen. Toen ook maar meteen een nieuwe remkrachtverdeler of remdrukbegrenzer voor de achteras meegenomen. Die had ik ook nog niet in reserve en de huidige heb ik nog steeds niet open gekregen laat staan gangbaar. Dit is er wel een van een moderner type. Dit houd in dat de gaten op een andere plaats moeten komen of dat ik de bevestigingsvoet aan moet passen. Mochten er meer geinteresseerde zijn om bij Steffen Puppe onderdelen te kopen, zijn e-mail is puppe-performance@gmx.de. Gezien zijn woonplaats, Zerbst, neem ik aan dat hij ieder jaar wel naar de OMMMa komt.

Rest mij alleen nog iedereen een prettig nieuwjaar te wensen.

Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di jan 02, 2007 8:02 pm

Hallo leden

1 januari heb ik maar besteed aan het schoonmaken van het koppelingshuis en een aantal andere kleine onderdelen. Het resultaat mag er zijn. Er is maar 1 nadeel. Nu ziet de motor er smerig uit. Maar ja het moet wel gebruikt worden en niet een opgepoets exponat worden.

Groet, Aat

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jan 02, 2007 8:41 pm

Remmenreiniger is een prima goedje om dat soort dingen schoon te maken. Vang de reiniger weer op in een bakje en je kunt het weer gebruiken, ondanks dat het wat vluchtig is.
Draag daarbij wel een paar handschoenen want anders behoor je weken lang tot de "blackfingernail gang" :wink:
Ik kijk alweer uit naar je volgende update, het is erg leuk om je verhaal te lezen.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma jan 22, 2007 9:45 am

Hoi Clubleden.

Met het dalen van de temperatuur daalt ook de zin in het werken in een onverwarmde garage. Zeker omdat het werk niet erg enerverend is. Ik ben stukje bij beedje de auto aan het ontroesten. Gister heb ik de bladveren bestuurderszijde achter schoongemaakt en met roestweren middel ingespoten. Op 2 plekken na is alle roest te betietelen als oppervlakte roest. Die 2 plekken zijn wel wat erger. Mogelijk laat ik de ergste van die 2 nog eruit slijpen en lassen.

Ook heb ik momenteel de velgen schoongemaakt, ontroest, gespoten en voorzien van nieuwe banden. Die kunnen er straks zo weer onder.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma feb 05, 2007 3:48 pm

Hoi Clubleden.

Om de stilte op het forum even te verbreken maar een bericht over mijn moskvitch.

Het ontroesten van de bodem is (bijna) gereed. Ik denk er sterk over om een gaskachel aan te schaffen. Niet voor mijzelf maar voor het schilderwerk. Schilderen onder de 10 a 15 graden heeft consequenties voor de kwaliteit. Gisteren heb ik ook de vul en aftap plug van de achterasaandrijving (hypoide tandwielen) gangbaar gemaakt en 10 minuten liggen kijken naar de tandwielen (aangezien de cardanas en de wielen gedemonteerd wijn kun je rustig de tandwielen ronddraaien) door de grote vulopening.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma feb 19, 2007 9:31 am

Hoi Clubleden

Met het mooie weer van afgelopen weekend maar weer eens een flinke slag gemaakt. Het grootste deel van de bodem en wielkasten staat nu in de menie/grondverf. Zo lijkt het meteen weer enorm op te schieten. Als het nog een dag mooi weer wordt spuit ik de gemeniede delen in de tectyl. Als het slecht weer is ga ik de achteras en voorwielophanging ontroesten en alles wat er nog onder de motorkap zit schoonmaken.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo feb 25, 2007 6:15 pm

Hoi russische auto fanaten

Vandaag weer wat aan mijn moskvitch gewerkt. Gesleuteld kan ik niet zeggen want ik heb geen sleutel in handen gehad. Ik hed de achteras ontroest en de motorruimte uitgesopt. Ook de draagbalk met motorsteunen is deels ontroest. Voor de rest 2 foto's. Één van de achteras waar ik voorige week de slechte plekken in de primer heb gezet en de andere van de motorruimte.

Groet, Aat

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo mar 04, 2007 9:45 pm

Net als Jelle-Jan (zie motorblok revisie Volga M24) dit weekend maar aan het sleutelen gegaan. Wat schilderwerk (menie/primer) en klein sleutelwerk. Afgelopen week beb ik ook een struikelblok genomen namelijk de remdrukbegrenzer. Dit is een cilinder in een beugel die via een centrale as een veer indrukt.

Met de remdrukbegrenzer van mijn moskvitch heb ik wat problemen gehad. Als eerste had de sloop Mossie hem niet en had ik ook bij deze geen begrenzer verwacht. Die had die dus wel. Na het demonteren heb ik geprobeerd hem open te krijgen om hem schoon te maken. Dat ging niet. Gelukkig kon ik in Duitsland een nieuwe op de kop tikken voor weinig. Echter komt deze van een 2140. Dit is dezelfde cilinder maar de ophangbeugel is verschillend. Niet echt bemoedigend. Tot afgelopen dinsdag heeft dit stilgelegen. Toch maar weer eens gekeken of ik de oude open kon maken. Nee dus. Bij het losdraaien van een scheinbaar overbodige bout aan de nieuwe cilinder (diezelfde bout had ik van de oude al gedemonteerd) viel hij in onderdelen uiteen. Yes!! nu weet ik hoe het zit dus nog maar eens met de oude aan de slag. Met gepast geweld heb ik de centrale as gedemonteerd. Deze zat zodanig vastgeroest dat mijn 2 kilo hamer geen overbodige luxe was. Om de cilinder zelf van de beugel los te maken had ik een dop 32 nodig. Die heb ik niet, de stoomtrein wel. Afgelopen zaterdag is dat dus geregeld. Nu nog even de oude beugel schoonmaken en schilderen voor de nieuwe cilinder (met dop 32 dus bij de stoomtrein) aan de oude beugel gedemonteerd kan worden.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di mar 13, 2007 7:27 pm

Hoi Clubleden.

Wat een heerlijk weer is het toch. Daar maken wij meteen gebruik van om lekker te gaan sleutelen. Alle 4 de wielkasten staan in de bitumen en zijn dus min of meer af. Dat schiet op. Het is dus ook de hoogste tijd om met de volgende punten te starten. Bij het demonteren heb ik 2 remleidingen kapot gedraaid. Gister en vandaag ben ik bij de VELBA nieuwe gaan halen. Nee Moskvitch remleidingen liggen daar niet op schap. Ze konden ze wel nieuw maken mits ik de aansluit moeren (of nippels) leverde. Geen probleem. Voor 10 Euro heb ik ze nu thuis liggen.

Ook ben ik met de voorremcilinders begonnen. Om die te wisselen moet je de lagers demonteren. Ik heb het lager aan bestuurderszijde nu los liggen. De beschermplaat aan de achterkant van de remtrommel is aangeroest. Dat verhelpen wij meteen ook even nu hij los is.

Hoewel de oude remblokken (trommelremmen) nog wel even mee kunnen wil ik eigenlijk toch nieuwe hebben. Tijd om maar eens van onze marktplaats gebruik te maken en te vragen of iemand er nog 4 voor en 4 achter remblokken heeft liggen.

Met vriendelijke groet,

Aat Builtjes

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo mar 18, 2007 6:22 pm

Hoi Clubleden

Nog een kleine udate. Ook het voorwiellager aan passagierszijde is gedemonteerd. De beide achterplaaten staan in de menie te drogen. De lagers zelf zien er nog heel goed uit. Het vet was duidelijk aan het verouderen maar kon nog wel. Aan de bestuurderskant was het iets ingedikt en aan passagierszijde heel iets aan het verzepen.

De oude remleidingen die ik niet vernieuw heb ik met DOT 3 gespoeld om alle bagger en mogelijk verkeerde remolie eruit te krijgen. (in de achterbak lag een busje DOT 5. Geen wonder dat de remslangen en rubbers vast en verstopt zitten)

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo mar 25, 2007 8:17 pm

Hoi Clubleden

Vandaag maar eens begonnen om de voorwiellager, remcilinders e.d. weer in elkaar te zetten. Dus alle spullen klaargelegd

Afbeelding

Dan het oude vet verwijderen en nieuw vet in de lagers stoppen en alles weer monteren. Weer een klus geklaard.

Aat
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma mar 26, 2007 5:51 pm

Hoi clubleden

Na het zeer korte bericht van gister nu maar even wat uitgebrijder. Het weer samenbouwen van de lagers ging goed. Het enige waar ik niet zeker van ben is de hoeveelheid vet. De naaf van het voorwiel zit met 2 (kegel)lagers gemonteerd. Volgens 1 van de boeken moet de ruimte tussen deze lagers met vet gevult worden. Mijn gevoel zegt mij dat geheel vullen met vet iets teveel is. Ik ben bang dat hij dan het vet eruit slingert de remtrommel in. Ik heb er nu maar een flinke dot ingespoten maar of dat goed is . . . Wie er meer ervaring mee heeft mag het mij vertellen / mailen. Alle reacties zijn welkom onder het stukje techniek.

Vandaag nog maar even wat kleine zaken gedaan. De bladveren achter staan in de tectyl. Ook heb ik de hoofdremcilinder weer gemonteerd. Opbouw is altijd leuker dan demonteren. Ik heb zin in het eerste ritje, maar dat zal nog wel even duren.

tot de volgende update, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di mar 27, 2007 8:06 pm

Hoi clubleden

Na de voorlagers toch ook maar even naar de achterlagers gekeken. Die zijn een stuk simpeler dan de voorlagers. 4 boutjes en dan maar aan de naaf trekken. De naaf komt dan met lager en al los. Nieuw vet in het lager drukken en weer monteren. De achterkappen heb ik er nu niet afgehaald omdat ik dan het lager van de naaf moet trekken en dat is mij nu iets teveel werk. Danmaar iets minder goed schilderen terijl hij onder de auto zit.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo mar 28, 2007 6:01 pm

Hoi Clubleden

Dit was de 4e dag op rij sleutelen. Morgen ga ik met vrienden naar Das Leben der Andern dus geen gesleutel dan.

De stuur armen zitten nu weer aan de voorwielophanging vast en zijn aangetrokken. Aleen het lager aan passagierszijde moet nog afgesplit worden en dan is dat deelproject geheel klaar. Nu wachten of er iemand nog remblokken heeft. Voor de rest met het aansluiten van de hoofdremcilinder aan het rempedaal verder gegaan en de voorkant (lamphouders en lampen) gemonteerd. De lampen alleen voor proef omdat eerst de gril en daarvoor het koelerblok gemonteerd moet worden. Het is gewoon leuk om veer even met de verlichting te spelen.

Groet, Aat

Plaats reactie