Volga opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Aat
Contacteer:

Re: Volga opknappen

Bericht door Aat » wo sep 11, 2013 8:01 pm

Afgelopen weekend was het stoomweekend bij de VSM. Hierbij wat foto's

Als eerste oppoetsen. Gelukkig had ik hulp
Afbeelding

en als dank voor de hulp mocht er ook even chauffeur gespeeld worden.
Afbeelding

Vrijdagochtend 7.00 uur was ik in het depot van beekbergen om de locomotieven voor te berijden en op te stoken
Afbeelding

en ik was niet de enige met een oude auto
Afbeelding

zaterdag ochtend nog even tijd voor een fototje in de opgaande zon
Afbeelding

zondag was ik stoker en bij het langsrijden kon ik dit fototje maken. Aan belangstelling geen gebrek.
Afbeelding

Afbeelding

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op do mei 08, 2014 7:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do sep 19, 2013 11:32 am

Uiteraard is de auto gedurende het stoomweekend meerdere malen gefotografeerd. Hierbij wat links naar mensen die hun foto's op internet gezet hebben.

http://www.flickr.com/photos/wjvanessen ... 508036143/
de middelste foto

http://360vr.nl/VSM/TerugNaarToen/
foto 2, net boven de stoomloc (ja ik weet het, het is niet meer dan een klein zwart stipje, maar toch)

http://www.flickr.com/photos/janbarnier ... otostream/

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo sep 22, 2013 8:13 pm

Beste clubleden,

terwijl jullie op de technische dag aan het sleutelen waren had ik in Arnhem een huwelijksrit. Hierbij wat foto's

Afbeelding
Bij het bruidspaar voor de deur

Afbeelding
in hun tuin stond deze Russische "klassieker"

Afbeelding
De meeste foto's waren in en om het Sonsbeekpark. Hier staat de auto in de steile tuin.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr okt 04, 2013 11:59 am

Voor dat de Volga de winterstalling in gaat heb ik nog wat kleine zaken aangepakt. Als eerste het stuur. Jelle Jan had op mijn verzoek van de OMMMA een nieuw stuur meegenomen dat ik bij Avtoclassica gekocht had. Hoewel het oude stuur nog niet heel slecht was, zag het er niet mooi uit. Ook waren er wat scherpe puntjes op de tijlen van het midden naar de buitenrand waar je mee op moest letten. De buitenrand zelf was mooi bekleed.

Het demonteren van een reserve stuur van Dave Habraken had mij en Dave in het verleden heel wat hoofdbrekens gekost. Eerst nog maar even goed kijken en de boeken raadplegen. Uiteindelijk besloten om het gewoon via de boutgaatjes te proberen. In het stuur zitten 2 gaten waar bouten in kunnen waardoor je via een sluitplaat kracht op de stuurkolom uit kan oefenen. Een beedje als een poelitrekker. Uiteraard had ik geen zin om een sluitplaat te maken, maar met en groot aantal carroserieringen en heeeeeel voorzichtig links en rechts de bouten aanhalen ging het gelukkig ook. Het stuur kwam met best veel kracht door de achterliggende veer los van de stuurcolom.

Hier oud en nieuw naast elkaar met de demontagebouten nog in het oude stuur.
Afbeelding

Een detail van de staat van het oude stuur zonder de bekleding
Afbeelding

Meteen maar even gekeken waarom het knipperlicht niet meer van zelf uit ging (heeft bij mij nog nooit gewerkt). Alle onderdelen zitten er volgens mij nog in. Alleen zijn de veertjes slecht. 1x lam en 1x gebroken. Deze veertjes dad ik niet op voorraad. Dus maar gewoon terug geschroefd.
Afbeelding

Het monteren ging zeer makkelijk. Alleen even kijken of het stuur nu recht zit. volgens mij wel, maar de 1e proefrit moet dat uitwijzen.
Afbeelding

Dat mag er wezen. Een verbetering die goed zichtbaar is.

Ook onzichtbaar zijn nog wat zaken aangepakt. 1 van mijn vrienden wees mij erop dat een koelwaterslang slecht begon te worden. Altijd goed om liefhebbers onder de kap te laten kijken. Zelf wordt je toch een beedje blind voor de auto die je goed kent.
Afbeelding

Tja die gaan wij maar preventief vervangen. Ik had gelukkig nog een goede 2e hands aan de reserve motor zitten. Volgend jaar in rusland meer een nieuwe scoren.

Wat verder nog opviel was dat het thermostaathuis leeg was. Dat verbaasde mij behoorlijk want de auto was altijd snel op temeratuur en bleef daar dan ook strak op staan. Twijfel, wat doen wij. Toch maar het thermostaathuis open gemaakt. Stom, ik had natuurlijk eerst moeten kijken of, en waar ik mijn pakkingen had. Die waren niet te vinden. Ik weet dat ik ergens een set motorpakkingen moet hebben. maar 1 zit deze er bij en 2 waar is die set. Uiteindelijk maar gekozen om een nieuwe te maken
Afbeelding
Uiteraard bleek de thermostaat die ik had niet te passen. Toch maar even de reserve motor bekijken of daar nog een thermostaat in zit en daarmee dan in Rusland een andere kopen. Voor nu maar even zonder thermostaat weer in elkaar gezet. Het heeft ten slote zo al lang geod gewerkt. Bij de eerste keer dicht schroeven bleef hij lekken. Dus weer even gedemonteerd, nog wat beter schoongemaakt en weer gemonteerd. Nu lijkt hij dicht te zijn. Zeker weet ik dat pas nadat de motor een keer gelopen heeft (warm geweest) en alles zich gezet heeft. Ook de aftapkraan wou niet meer goed dicht. Gelukkig had ik daar ook nog een reserve van, die is dus ook uitgewisseld. Binnenkort maar eens kijken wat er met deze aftap mis is.

Bij het sleutelen viel het mij ook op dat de benzine leiding nog een beetje aan het zweten was. Aanhalen had geen zin meer. Ik wist als dat de fels niet heel mooi was die ik net gemaakt had (zie bericht 27 aug.). Die hebben wij dus maar even opnieuw gemaakt. Hopelijk is het nu beter. Een proefrit om alle 3 te testen staat zaterdag op het programma.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za okt 19, 2013 8:57 pm

Beste clubleden,

nadat het moskvich motorblok op zijn plaats stond (zie moskvich topic) heb ik de Volga voor het laatst dit jaar gestart. Omdat de moskvich binnen staat moet de Volga buiten staan, en dat is zeker in de winter niet goed. Gelukkig heb ik een mooie winterstalling gevonden in Dieren aan de VSM spoorlijn. Voor 25 euro per maand staat de Volga verwarmd binnen en mag ik er, als ik dat wil, ook nog aan sleutelen. Hierbij wat foto's van de Volga in loods/garage.

Afbeelding

Afbeelding

slaap lekker Volgatje. Tot in de lente.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma nov 25, 2013 8:51 pm

Beste clubleden,

8 maart is alweer een hele tijd terug maar ik kwam op internet dit blog tegen met een vermelding van de Volga.

http://destinationirkutsk.blogspot.nl/2 ... ost_9.html

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma apr 07, 2014 8:35 pm

Beste clubleden,

zaterdag, ofwel de dag voor de vergadering, had ik de Volga uit de winterstalling gehaald. Afgezien dat ik vergeten was dat ik een deel van de ontsteking losgehaald had geen problemen ondervonden. Helaas regende het te hard toen ik naar de vergadering moest en had ik de keuze op de auto van mijn vrouw laten vallen.

Vandaag was het mooi weer dus tijd om wat klein werk aan de Volga te doen. Handrem tandje strakker stellen, 2 roestplekjes behandelen en het achterlogo vervangen. Die was niet mooi meer. Was hij eigenlijk nooit geweest. ok had hij zo lang als ik de Volga heb al een barst erin zitten.
Afbeelding

Dus het reserve logo maar opgezocht en een nieuwe achterplaat (rubber). Er zit helaas wel iets verschil in afmetingen tussen de oude en nieuwe. Ook ontbreken de gaten, maar die zijn zo gemaakt.
Afbeelding

Het resultaat mag er wezen.
Afbeelding

Alhoewel ik nog twijfel over de rubberen achterplaat. Mogelijk ga ik toch de halvergane oude gebruiken want hij sluit gewoon niet mooi rondom aan. Zie deze detailopname.
Afbeelding

Even een week bezinning, en dan besluit ik.

Als laatste heb ik het huisnummer dat ik op de vergadering mee had eindelijk in de tuin opgehangen. Nu maar hopen dat het goed gaat met de post, want wij wonen op nummer 15 en niet op nummer 53.
Afbeelding

Ik denk het wel, want wij zijn het laatste huis in de straat. 11-13-15 en dan sta je in de struiken.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za mei 03, 2014 11:08 am

Tijdens de vakantie in Sint Petersburg heb ik diverse onderdelen gekocht. Voornamelijk voor de Volga.

Afbeelding
Luchtfilter (moskvich nieuw omdat oud mij te duur wordt. Dus binnenkort luchtfilterhuis wisselen.
nieuwe beugels voor om de veren
Onderdelen van de waterpomp Volga
Een nieuwe pakking voor het achterornament
Een voorlogo
Een thermostaat
en nog wat klein grut.

Ook voor andere clubleden heb ik wat meegenomen.
Afbeelding

En ik heb ook nog wat gekregen
Afbeelding
De seutelhanger van retrodetal voor de bestelling
De lamp voor uitgang van mijn schoonvader
het kleine rode autotje van een leerling in de engelse les die ik geef.
blijven over de poster, tijdschriften en wielen. Maar dat verhaal vertel ik wel bij RKCoNzin

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do mei 08, 2014 7:02 pm

Beste clubleden.

zo vlak voor de oost Europa dag had ik nog even een huwelijksrit. Gelukkig was het bij wijze van spreken hier om de hoek.

Afbeelding
De auto had ik mooi versiert

Afbeelding
Eindpunt kasteel Roozendaal

Afbeelding
Ook de bruidsmeisjes speelde trouwritje in de Volga.

Helaas begon de Volga daarna vreselijk te piepen en naar verbrand rubber te ruiken. Dus auto aan de kant en motorkap open. De rook sloeg onder de waterpomp vandaan. Helaas was ik in nette kleren en kon ik dus niet zelf kijken wat er precies aan de hand was. Voor dit sort momenten ben ik gelukkig lid van de ANWB. De V snaar zag er op het eerste gezicht goed uit dus de waterpomp was mijn verdachte. De man van de ANWB had snel de V snaar eraf. De waterpomp liep goed maar de dynamo was duidelijk vastgeslagen geweest. Lager defect. Met een niet passende multiriem tussen de waterpomp en krukas verder gereden (nog 1 fotomoment gedaan) en daarna naar huis. Daar gekeken. De multiriem had al slijtage (niet gek als je hem in V poelies gebruikt) maar kan nog wel 100 km mee. Ook de accu red dat wel.
Afbeelding

Toch maar even de voorraad onderdelen doorgespit en daar kwam ik nog een vervangende dynamo tegen. Dat was trouwens de originele die ik bij vorige ladingsproblemen al eens gewisseld had. Dat bleek toen geen oplossing omdat het de voedingskabel van de spanningsregelaar was die problemen gaf.
Afbeelding

Dus de kappote maar opengemaakt om te kijken wat de schade was en wat ik om ging zetten. HEt lager was inderdaad volledig stukgeslagen. Ik kreeg hem zo snel niet opend. Dus de koolborstels en ventilator en poeli maar gewisseld met de originele. Weer inbouwen, V snaar er omheen en testen.
Afbeelding

Hij doet het weer. Nu de spanner nog omzetten (hij doet het ook zonder met deze maar V snaar) en dan is alles weer voor elkaar.
Afbeelding

Hij staat klaar voor de oost eurpa dag. Alhoewel. Misschien ga ik nog wat kleine punten meteen meenemen. Voorlogo vervangen o.i.d. Even kijken of ik zaterdag nog energie heb.
Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo sep 10, 2014 12:06 pm

Afbeelding

Wij zijn een jaar verder, dus weer een stoomweekend. Uiteraard met de Volga er heen gereden. Op zondag avond met het taxi bord erop nog wat collega's naar hun auto gebracht. Verder geen bijzonderheden. Hopelijk kan ik voor de winter met de moskvich verder gaan. Rond de kerst komt mijn schoonmoeder over en kan mogelijk wat onderdelen van retrodetal of van een sloop mossie meenemen die ik daar min of meer geschonken heb gekregen.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma feb 23, 2015 11:17 am

Beste Clubleden

En weer 2 jaar voorbij, tijd voor de APK. 2 weken geleden had ik de afspraak. Dus op een koude ochtend de Volga gereed gemaakt en naar de plaatselijke garage / bandenboer gereden.

Afbeelding

Keuring ging redelijk goed. Hij vond het een mooie auto. Wel waren er wat discussie punten voor goedkeur. 1 stalen remleiding had wat roest, de handrem was iets te zwak, het achterlicht en de ruitensproeier deden het niet. Niet echt ernstig maar ook niet helemaal goed. Dus terug naar huis voor wat werk.

Afbeelding

Als eerste de reimleidingen. Op 1 na waren het inderdaad verkoperde stalen leidingen. Gelukkig had ik nog een complete set remleidingen voor de moskvich liggen in dik koper. Dus alles maar vervangen om er va af te zijn. De meeste maten waren bruikbaar. Alleen 1 leiding aan de achteras was niet mooi te krijgen met de beschikbare lengtes. Dus op naar de GAMI in Arnhem zuid om er meteen 2 te laten maken (de ander kon ook beter en als je toch gaat . . ) De koperen leiding hadden ze. De schroefnippels niet helaas. Gelukkig was ik daar op voorbereid en had ik 2 van de nieuwe remleidingen mee die ze doorgezaagd hebben voor de nippels. Tijd om ze te monteren.

Afbeelding

En voor natuurlijk ook (detail van het verbindingsstuk naast de stuukcolom)
Afbeelding

Nu ontluchten. De vorige keer met 2 personen een halve dag bezig geweest omdat ik geen compressor had in mijn garagebox. Nu wel, dus de officiele methode maar gebruikt. Perslucht op het nippeltje bovenop de hoofdremcilinder en dan doorblazen. Bij de eerste poging schoot de slang los en was het een vette bende onder de motorkap. Bij aanschaf was het mij opgevallen dat iemand ooit geprobeerd had een vetspuit op deze nippel te zetten. Ik had het toen met een doekje zo goed mogelijk schoongemaakt. Kennelijk hadden ze er toch vet ingekregen, en dat kwam er nu alsnog uit. Dus schoonmaken en de slang er opnieuw op. Met 15 minuten had ik alles ontlucht. Lang leve de Volga methode!

De ruitensproeier bleek een kabeltje van los. Dat was zo gemaakt. Ik heb meteen ook de originele pomp die ik in Sint Petersburg gekocht had gemonteerd. Als het beter weer is ga ik die eens aansluiten. Verlchting was wat lastiger. Dan deed hij het wel, dan niet. Contacten schoonmaken gaf niet veel verbetering. Na 4 pogingen maar wat kortsluitspray gebruikt en toen was het klaar.

Tijd voor de handrem. Omdat ik de vorige keer al vreselijk moeilijk heb lopen doen, nu alles eerst maar weer eens gedemonteerd. Dus cardanas eraf, trammel er af en alle onderdelen opnieuw zetten. Daarna weer monteren. Snel geschreven maar toch wel 3 avonden werk.

Omdat ze niet meteen tijd hadden voor keuring ook maar 1 slechte koelslang naar de binnenverwarming vervangen. Die was niet lek, maar had wel veel droogtescheuren. En als je dan toch bezig bent meteen de kap over de warmtewisselaar maar weer even mooi zwart gemaakt.
Afbeelding

En dan ook de afsluitkraan gedemonteerd en gangbaar gemaakt. Nu kan die tenminste weer open/dicht gezet worden. Vanmorgen was het dan tijd om te kijken of die het deed. Ja na het opnieuw zetten van de ventilatorzekering wordt het warm, hoewel de hoeveelheid warmte mij tegen viel. Ook mis ik de stalen koker die warme lucht naar de achterbank voert. Tja, daar kom je dan achter als je de schema's goed bekijkt. Die zetten wij wel even op de gevraagd pagina.

Tijd voor herkeuring.
Afbeelding

De handrem was nog niet helemaal goed. Dus op de brug omdat de trommel aan de cardanas zit. Via een opening kan je hem afstellen als de trommel goed staat. Wat klooien en dan weer meten. Nee, nog niet, dus weer op de brug om hem nog sterker af te stellen. 3 keer is scheepsrecht. Metteen vloog de Volga van de rembank af door het blokkeren van de achterwielen. Goedkeur en afmelden dus.

Even het oude rapport erbij, in 2 jaar heb ik 1606 kilometer op de teller er bij gezet. Dus met de afwijking van de teller meegerekend iets van 700 km per jaar gereden met de Volga. Zo de komende 2 jaar maar eens kijken of ik wat meer kilometers kan maken.

Groet, Aat.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » di feb 24, 2015 9:17 pm

Weer goed geregeld Aat :D . Kleine klusjes worden toch altijd weer hele verhalen :wink:

Het is overigens mogelijk dat jouw Volga nooit een verwarmingsbuis naar achteren heeft gehad. Niet alle modellen hadden dat. Mijn nieuwe (diesel) Volga heeft het volgens mij ook niet. Dat is een standaard uitvoering, een M 21 Л.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do feb 26, 2015 11:22 am

Dat kan natuurlijk.

Ik heb alleen wel de ronde aansluiting aan de ventilatorbox. Weet jij of er dan ook een verschil in de tunnel voor de aandrijfas zat? Dan kan ik later thuis even onder de vloermatten kijken.

Groet, Aat.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » do feb 26, 2015 6:00 pm

Als je in de onderdelenboeken kijkt is het niet duidelijk of de verwarmingstunnel een los onderdeel is. Hij staat wel zo in het onderdelenboek getekend, maar zover ik heb kunnen zien staat er onderdeelnummer bij.

Er staan twee types tunnels in het boek (eentje voor stuurversnelling en eentje met gat voor vloerversnelling tbv RHD modellen), maar allebei zonder verwarmingsbuis. Het lijkt er wel op dat de verwarmingbuis pas is verschenen op modellen van na 1965. Dat verklaart dan weer dan dat mijn nieuwe Volga er niet een heeft. En jouw Volga er wel een zou kunnen hebben. Een H model zou er in ieder geval een moeten hebben. Of dat ook voor het veel voorkomende C model geldt kan ik nog niet vinden (maar we weten allemaal dat wat in het boek staat niet altijd opging voor de praktijk).

Ooit heb ik een keer een Volga gesloopt die wel zo'n buis had en die zat toen helemaal vast op de bodem. Omdat mijn zeegroene Volga (serie 2) in ieder geval niet zo'n buis heeft heb ik er verder geen moeite voor gedaan om deze uit de auto te halen en is hij zo meegegaan naar het oud ijzer.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo mei 06, 2015 10:07 pm

Beste clubleden,

het is al weer even geleden dat ik terug in Nederland gekomen ben maar door diverse zaken geen prioriteit aan mijn vakantiefoto's kunnen geven. Zoals vaker was ik met Orthodox Pasen (dit jaar 1 week na ons paasfeest) bij mijn schoonfamilie in Sint Petersburg. Afgezien van de schitterende paasnachtdienst in de kerk heb ik uiteraard ook wat naar de auto's gekeken en onderdelen gekocht. Dit jaar in 2 winkels. Retrodetal en Baza dla UAZ. En nu, de foto's

Afbeelding
Geen vakantie is compleet zonder even langs de Volga te lopen in het binnen pleintje vlak bij mijn schoonouders. Ja, hij staat er nog net zo bij als de vorige keer.

Afbeelding
Niet Russische maar wel een oostblok klassieker kwam ik tegen bij het museum van Raznotsjinnii Sint Petersburg.

Afbeelding
Hoewel steeds meer poorten tot de binnenplaatsen afgesloten worden kijk ik vaak even met een snelle blik naar binnen.
Afbeelding
Want daar zie je vaak de leukste dingen.

Afbeelding
Ook zijn wij een dagje de stad uit geweest en daar kwamen wij deze tegen. De bekende Rusland toerist van de laatste jaren herkent aan de bestrating misschien al waar deze foto genomen is.

Afbeelding
De minder met Rusland bekende clubleden herkenen de plek misschien beter als ik de Zhiguli van achter fotografeer.

En de hele onbekende, dat is de Marinekathedraal van de Heilige Nicolaas in Kronstadt.

Afbeelding
Een gelukje dat ik dit jaar had was dat ik een rondleiding kon krijgen in het normaal gesloten metrodepot van Avtovo. Wel een stukje lopen om er te komen maar onderweg kwam ik deze tegen.

Afbeelding
Zo te zien had hij wel een probleempje. Hopelijk hebben de kinderen van het gouverneurs programma kinderen van de provincie Leningrad (dat staat op de zijkant) geen last ervan gehad.

Afbeelding
Er stond daar nog meer. Het was een soort APK station. Maar helemaal snappen doe ik het ook niet. Had ook niet veel tijd omdat ik naar het depot moest lopen.

Afbeelding
Maar niet zonder deze vast te leggen op de gevoelige chip.

Afbeelding
Ik zal jullie de vele metrofoto's besparen en mij beperken tot een paar leuke.
Deze is van oorsprong niet Russisch. Weet iemand waar hij wel vandaan komt? Het is de oudste die ze hebben.

Afbeelding
en dit is dan de oudste Russische metro.

Afbeelding
Het depot is eigenlijk een 60 sporen brede loods waar een 10 wagen lange metro in past. Daarmee dus het grootste metrodepot van Europa.

Afbeelding
Naast klein onderhoud doen ze ook complete revisies.

Afbeelding
Na een rondje buiten . . .

Afbeelding
en een metro voor goederenvervoer voor laten gaan konden wij met een metro die de dienst in ging terug het metronet op. Scheelde een behoorlijke wandeling.

En toen was het al weer tijd om naar huis te gaan. Dit jaar mij een beedje verkeken op het gewicht van alle spullen die ik voor mijzelf en andere clubleden mee wou nemen. Normaal 1 tas van 23 kilo. Dit jaar moest ik het verdelen over meerdere tassen. Het grootste nadeel is dat ze voor het inchecken dan allemaal open moeten. Kennelijk is een Oliepomp of koppelingsschijf toch verdacht op het rontgrentoestel. Tot nu toe kan ik het wel altijd uitleggen als ik het op hun verzoek uitpak. De score van deze vakantie:
Afbeelding
De onderdelen voor de mede clubleden zijn deels op de voorjaarsrit en deels via de post al bij de blij verheugde nieuwe eigenaars bezorgd. De laatste hoop ik met de zomerrit te kunnen overhandigen.

Da svidania,

Aat.

Plaats reactie