Pagina 5 van 7

Re: Volga opknappen

Geplaatst: di jun 05, 2012 10:17 am
door Aat
Beste clubleden.

Zoals in het moskvich forum gemeld was het vorig weekend Volga weekend. Als eerste zaterdag een huwelijksrit in Venlo.

Na het ophalen van het bruidspaar was de eerste stop aan de Maas
Afbeelding

Afbeelding

De derde fotostop was wederom aan de maas, maar dan tegen het centrum aan. Omdat het druk was met Duitsers die inkopen kwamen doen was er geen parkeerplaats te vinden. Dus gewoon op straat neergezet en de "algemene parkeervergunning" op het dak gezet.
Afbeelding
Uiteraard kwam oom agent langs, maar ze waren meer geintereseerd in de auto dan in mijn parkeerkunsten.

En de laatste stop was voor het stadhuis, ofwel in het voetgangersgebied. Op zijn simpelst gezegt, lastig rijden.
Afbeelding

en daarna ze afgezet bij de feestlokatie.
Afbeelding

al met al een zeer gezellige dag met een leuk bruidspaar.

Groet, Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: di jun 05, 2012 7:34 pm
door Aat
En de zondag daarop zijn wij naar de Russische kerk in Nijmegen gegaan. De combinatie van het mooie weer en het nog steeds niet nagestelde lager van de mossie resulteerde ook deze keer in Volga.

Afbeelding

Afbeelding

Door de verhuizing en verbouwing was ik al lang niet toegekomen aan extra volgawerk. Het normale onderhoud ging wel maar al het extra's moest wachten. Gelukkig heb ik vorig weekend weer wat tijd gehad. Schoonmaken van . . . .
Afbeelding
(wie het weet mag het zeggen)
niet het leukste werk, maar was hard nodig.

Groet, Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: di jun 05, 2012 7:37 pm
door Ladafanaat
Aat schreef:(wie het weet mag het zeggen)

Groet, Aat.
Ik hoop toch wel dat je het zelf weet ...

Re: Volga opknappen

Geplaatst: di jun 05, 2012 10:38 pm
door Piet Pruttel
Oliefilterinhoud denk ik.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: wo jun 06, 2012 9:37 pm
door Jelle Jan
Waar heb ik dat vaker gezien? Afbeelding 8) Een lekker gepruts. Zat er veel rommel in?

Re: Volga opknappen

Geplaatst: do jun 07, 2012 7:03 pm
door Aat
Inderdaad, het schraapfilter van mijn reserve motor. Wat er mee gebeurd is weet ik niet maar alle Olie die erin zat was net chokoladepasta met harde stukjes. Niet echt geschikt om zo te gebruiken. Alles dus maar schijfje voor schijfje met benzine gereinigd na het hele setje eerst een week in benzine te hebben voorgeweekt. Ook het afdichtingsrubber bovenin was behoorlijk aangetast. Gelukkig past een iets aangepast rubber van de remkrachtversterker van de mossie ook. Het resultaat mag er zijn:

Afbeelding

Groet, Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: ma jan 21, 2013 12:04 pm
door Aat
Clubleden

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gaat Aat met dit weer rijden? Omdat de APK verloopt en ik de afspraak al 3 weken geleden gemaakt heb (mijn agenda is zo vol, verzetten, hoewel ik er aan gedacht heb, niet wenselijk was)

Zonder problemen mag hij weer 2 jaar. In de afgelopen 2 jaar heb ik 1458 tellerkilometers gereden. Niet om over naar huis te schrijven. Hoe kunnen wij dat verbeteren? Magdenburg??

Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: ma jan 21, 2013 9:47 pm
door Steamer
Hey Aat,

Erg knap! Leuk dat de Volga weer door de keuring is.

Als je kilometers wil maken, ben je hier altijd welkom :wink:

Groetjes,
Dave

Re: Volga opknappen

Geplaatst: za mar 09, 2013 5:09 pm
door Aat
Clubleden,

vandaag was de 2e rit van het jaar. Hier in westervoort start in september een Russische school. Om hier bekendheid aan te geven was er vandaag een feestje (deels ter ere van 8 maart) en natuurlijk kon mijn Volga daar niet bij ontbreken.

Afbeelding

Afbeelding

Kwa kilometers steld het niks voor maar wel veel leuke reacties gehad. Ondanks de regen nog wel 3 rondritjes gereden met verschillende belangstellende.

Groet, Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: di jun 11, 2013 6:53 pm
door Aat
Afgelopen weekend was Thomas de stoomlocomotief op bezoek bij de VSM. Welke auto neem ik mee daarheen? Natuurlijk de Volga.

Afbeelding

Gedurende de ene dag dat ik gastheer was stond de Volga pontificaal naast thomas geparkeerd. De auto van de dikke controleur heb ik meerdere malen gehoord. Nooit geweten dat hij linkse politieke connecties had.

Afbeelding

Uiteraard heb ik bij iedere voorstelling zodra de drukte een beetje over was de volga open gemaakt. Totaal hebben er wel 400 kinderen achter het stuur gezeten denk ik. En veel geïnteresseerde ouders. Er waren er maar weinig die het merk goed konden raden. Wel veel discussies, ook van langslopende ouders die geen foto wouden maken.

Vanaf nu moet de Volga trouwens buiten overnachten omdat de moskvich binnen staat voor het bijwerken van de diverse roestplekjes.

Groet, Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: do jun 27, 2013 8:31 am
door Aat
Beste clubleden,

zoala jullie in het forum over de zomerrit hebben kunnen lezen had de Volga wat problemen met de acculading. Via een noodoplossing wel thuisgekomen (shunt aansluiting direct gevoed vanaf mijn accu) en deze week maar eens verder gekeken. De eerste test betreft uiteraard de regelunit. Deze had in het verleden al eens problemen, of beter de voedingskabel had kortsluiting. Ik had toen de voedingskabel vernieuwd. Dat was nu dus ook mijn eerste test. Daar was spanning. Volgende punt is de uitgaande spanning. Deze zou ook een spanning moeten geven, maar was nul. Verschillende bedrijfstoestanden (op contact, stationair en vol toeren) maar bleef nu. De regelunit maar uitgebouwd. Bij mij is het een "moderne" electronische unit uit een GAZ vrachtauto. Daar kon ik niks meer mee omdat het electronica is. Even zoeken op de diverse forums geeft mij diverse regelunits en dynamo's. Veel verschil lijkt er niet te zitten tussen de moskvich en GAZ. Allebij een G-250. Wel verschil in de laatste letter. Zjet, of D. Ik vermoed dat dat met name de montagebeugel en electrische aansluitingen betreft. Dus maar gaan testen met de reserve regelunit van mijn moskvich

even een tussennoot, mijn volga is in het verleden door de vorige eigenaar al omgebouwd op een wisselstroomdynamo. Het kabelwerk is 1 diepe elende. Bij iedere storing is het zoeken waarbij het originele schema meer een richtlijn is dan iets waar je echt wat aan hebt.

Om een goede massa te krijgen eerst maar even mijn ruitenwisservloeistofreservoir uitgebouwd. Wat blijkt, de regelunit van de moskvich past precies over de 3 aanwezige bouten. De oude unit zat scheef tussen 2 bouten maar dit staat geweldig. Na aansluiten de motor gestart en, ik heb weer lading. Na even twijfelen de regelunit maar goed vastgezet. Dit laten wij zo. Nu de beugels van het reservoir nog aanpassen en dan kan de volga de weg weer op. Eerste rit nog wel even een reserve accu meenemen voor het geval dat er toch een ander probleem was wat dan vervolgens de regelunit opgeblazen heeft.

groet, Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: za aug 03, 2013 10:50 pm
door Aat
Beste clubleden,

het zit niet mee met de Volga. Terwijl ik nog twijfelde over de OMMMA heeft de Volga dat besluit min of meer voor mij genomen. Afgelopen donderdag moest ik een stoomlocomotief stoken bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Uiteraard ben ik gezien het mooie weer er met de Volga heen gegaan.
Afbeelding
(aanhanger is niet van mij)

Had ik net de elektrische problemen min of meer afgehandeld ging het op de terugweg weer fout. Bij de laatste rotonde, in het zicht van de thuishaven schakelde hij niet lekker, en toen ik hem in zijn 2 had en de koppeling liet opkomen was het alleen schudden en bonken, en geen vermogen op de achterwielen. Ondanks dat de motor best toeren maakte. Ook na inschakelen van de 1e hetzelfde verhaal. Dus maar met draaiende motor aan de kant gezet (om de verlichting te laten branden) en mij door Katia de laatste 500 meter af laten slepen. Thuis meteen de looplamp er bij gepakt en onder de auto gekeken. Niks bijzonders te zien. Inschakelen van de versnellingen wou niet meer omdat de koppeling niet vrij leek te komen. Dus maar even de beschermkap van het vliegwiel en drukgroep gedemonteerd. Door grondig te kijken viel het mij op dat de frictieschijf van de koppeling verschoven tov de drukgroep zat. Aan de ene zijde stak hij net uit onder de drukgroep, een halve omwenteling verder was hij niet eens meer zichtbaar. Normaal gesproken moet je overal de rand zien. De meest logische verdachte was dan ook de koppelingsplaat, maar het zou ook de ingaande as van de versnellingsbak kunnen zijn. Ik had geen tijd (en zin) meer om er verder naar te kijken.

Vandaag de auto maar ter plaatse omhoog gezet en de zaken los gaan bouwen. Cardan as, 2e cardan as, kabel handrem, kabel snelheidsmeter, schakelstangen versnelling, koppelingscilinder en de ingaande as van de koppeling waren zo gebeurd. De versnellingsbak was zoals gewoonlijk weer wat kunst en vliegwerk, maar ging beter dan verwacht. Uiteraard wel denken aan het blokje hout om de motor op te vangen, en tip voor jullie, neem er 1 die 5 cm korter is dan ik want nu kan mijn motorkap even niet meer dicht.
Afbeelding
De ingaande as van de versnellingsbak zag er nog goed uit, geen speling e.d. Dus door naar de drukgroep. Samen met deze kwam de koppelingsplaat er in 2 delen uit. Niet goed, maar met alle doem scenario's was dit de minst erge. Helaas heb ik geen nieuwe plaat liggen dus de gebruikte plaat van mijn reserve motor maar opgezocht. Na wat zoeken hem samen met de drukgroep gevonden op de motor. Omdat ook de drukgroep wat slijtage had (1 van de boutjes op een vinger was volledig weggesleten) vervang ik die meteen ook maar.
Afbeelding

Ik had geen zin om nog met monteren te beginnen dus eindig ik maar met een extra foto. Groet, Aat.
Afbeelding

Re: Volga opknappen

Geplaatst: do aug 22, 2013 8:14 pm
door Aat
Beste clubleden,

de Volga is ondertussen alweer 1,5 week rijvaardig. Na montage van de koppeling had ik nog 1 besluit te nemen. Monteer ik de huidige versnellingsbak of prober ik mijn reserve bak uit. Hoewel de huidige niet slecht is wou ik graag de nieuwe proberen omdat ik geen idee van de status had. Na wat wikken en wegen de gok genomen. In het ergste geval moet ik het hele zooitje weer demonteren en dan weet ik tenminste wat er met de bak mis is.

Afbeelding

Eerst wou ik de handremtrommel om zetten, maar ik kreeg de centrale moer op de uitgaande as met geen mogelijkheid los. De achterplaat omzetten ging niet. Dan maar de hele reserve handrem monteren. Ook de snelheidmeterkabel heb ik gewisseld. De oude was slecht. De aansluiting op de bak schoot altijd los. Geen groot problem, maar niet leuk.

Omdat ik de auto toch omhoog had ook maar een ander steeds uigesteld klusje afgemaakt. De vulmond voor benzene lekte iets bij het vullen. Iets veel eigenlijk. Ik had in rusland al een nieuwe rubbere "slang" (ongeveer 15 cm lang 6 cm breed) gekocht dus met een paar nieuwe slangenklemmen was dat zo gepiept.

Na montage van de cardanas was het tijd voor een proefritje. Blokje om rond het huis. Ieder trillinkje wat je niet kent (een Volga heft altijd trillinkjes) voelt naar maar op een zeeeer warme handremtrommel na geen bijzonderheden. De handrem maar wat losser gesteld om hem in te laten slijten. Ik heb tot de APK om het goed te maken.

Vandaag de eerste grote rit, naar de stoomtrein natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding

Ik was stoker op de lokomotief, dus die 2e foto is snel tussen 2 scheppen kolen door genomen. Sorrie voor de slechtere kwaliteit.

De Volga doet het goed. Met de nieuwe verrsnellingsbak zijn wel alle trillinkjes anders dan voorheen, en dat is even wennen. Wat opvalt is dat de snelheidsmeter nu stil staat ipv zwaaien bij sommige snelheden. Niewe kabel werkt goed daar. Straks de handrem nog een keer stellen en nahalen van alle bouten en dan staan wij weer klaar voor de open dagen (7 en 8 September) en een huweijks rit.

Groet, Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: di aug 27, 2013 7:36 pm
door Aat
En nog wat kleine restpuntejs aangepakt.

Als eerst de ruitenwisserschakelaar. Hier had ik in het verleden al een keer de draden opnieuw aan gesoldeerd vlak voor een rit. De kwaliteit was slecht. Afgelopen proefrit gingen de ruitenwissers vanzelf aan en niet meer uit. Een van de draden was weer los. Even contact maken en ze waren uit. Nu dus de schakelaar gedemonteerd, goed gesoldeerd en weer gemonteerd. Meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de knop weer mooi op te poetsen. Bij het spuiten door de vorige eigenaar was hij iets zwart geworden.

Afbeelding

Het 2e punt was mijn benzene filter. Deze had in het verleden al een keer behoorlijk gelekt. De kraag van de leiding was afgebroken in de moer. Voor de time being had ik toen de leiding maar direct doorverbonden om het filter heen. Nu ook tijd om het op te pakken. Het meeste werk was mijn felsgereedschap zoeken. Ik gebruik het niet veel en sinds de verhuizing 2 jaar terug had ik het niet meer gezien. Na ongeveer 2 uur zoeken had ik hem gevonden en 30 minute later zat alles weer gemonteerd.

Afbeelding

Groet, Aat.

Re: Volga opknappen

Geplaatst: ma sep 02, 2013 10:11 pm
door Aat
Ik kreeg van een college stoker bij de stoomtrein een link toegestuurd van diverse foto's van een dag dat ik moest stoken, waaronder:

Afbeelding

Ik wou hem jullie niet onthouden.

Groet, Aat.