Volga opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo jan 28, 2009 10:52 am

Zo clubleden, tijd voor weer een update.

In de afgelopen periode heb ik aardig wat kunnen doen. Als eerste heb ik nu ook de linker vooras gedemonteerd. De slijtage hierop is een stuk minder maar een aantal pennen ga ik toch preventief vervangen. Het halve maantje was nog goed genoeg dus de reserve heb ik aan Theo beloofd. Alle gedemonteertde onderdelen heb ik blankgeschuurd en in de menie gezet. Momenteel ben ik bezig om ze wit te spuiten.

Afbeelding
De blankgeschuurde onderdelen van de rechter vooras.

Afbeelding
De linkervooras half in de menie.

Afbeelding
Hier en daar kwam het bewijs van orginele onderdelen nog naar voren in de vorm van meegegoten tekst.

Afbeelding
De 4 halve maantjes in het wit. Het is goed dat ik ze gemerkt had want veel verschil zat er niet tussen de nieuwe en oude halve maantjes. 1 oude en nieuwe liggen klaar voor montage en de andere heeft Theo ondertussen op de nieuwjaarsreceptie ontvangen. Wel heb ik alle moeren vervangen (Theo heeft een setje oude moeren meegekregen). Zoals jullie op de foto's van de receptie kunnen zien is er nog meer handel gedreven. In ruil voor de maantjes kreeg ik van Theo een handrem aangezien die bij mij miste. Momenteel heb ik nog geen tijd gehad er naar te gaan kijken maar dat zal binnenkort zeker gaan gebeuren. Ook had Jelle Jan nog een asje voor mij meegenomen in ruil voor een druklager waarvan wij niet wisten of die nu in een 408 past. Ik hoor het graag Jelle Jan.

Voor ik naar de clubdag gereden ben was ik eerst nog bij de stoomtrein langsgeweest om een poging te doen om de fusepen te demonteren. Ik heb daar meer gereedschap en vooral meer werkruimte dan thuis in de garage (zaterdag is voor de treinen maar op andere dagen is het rustig genoeg dat ik wel wat voor mijzelf kan doen) De 70 tonspers had ik gelukkig niet nodig. Met een hamer en een aangepaste doorslag heb ik de pen kunnen demonteren. De bussen waren duidelijk ingesleten. Het onderste taatslager was duidelijk vervuild. Jelle Jan raade mij aan om dit gewoon te vervangen. Het probleem is dat dit een afgeschermd lager is en dat nieuwe lagers vaak open zijn. Ook verwachte Jelle Jan dat de dikte een probleem zou kunnen worden. Ik heb thuis het lager uitgewassen enm hoewel het naar mijn idee nog wel kon heb ik toch maar even kontact opgenomen met SKF. Het lager inclusief beschermingshuis was 16,2 mm dik. SKF levert een lagervan 15 dik, maar voor die luizige 30 euro ga ik niet met oude spullen rijden. Zeker omdat ik het demonteren liever niet over een jaar herhaal. Vooruitlopend op het ontvangen van de lagers heb ik voorzichtig het buitenhuis van het lager opengetikt. Dit ging zonder problemen dus het nieuwe SKF lager wordt straks in het oude CCCP lagerhuis gemonteers. Dit lost meteen het dikteprobleem op en hou ik het vuil zo veel mogelijk buiten. Of het ook echt kan weet ik pas na ontvangst van de nieuwe lagers, ik hoop volgende week.

Dat was het voor nu, ik ga naar de kelderbox om nog een 2e laag wit over de draagarmen te spuiten.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di feb 03, 2009 9:16 pm

Hoi Clubleden,

Momenteel wordt er op een aantal frontjes aan de volga gewerkt. Als eerste ben ik bezig de verschillende onderdelen van de vooras wit te spuiten.

Als tweede ben ik de vooras en de wielkasten aan het ontroesten. Zodra de temperatuur iets stijgd wil ik ze in de menie zetten.

Als derde heb ik mijn handrem weer gedemonteerd en heb ik de reserve handrem van Theo boven liggen. Als dit bericht klaar is ga ik die schoonmaken om later te monteren.

Als laatste heb ik de nieuwe lagers voor de fusepennen binnen, hierbij een foto.
Afbeelding
Het oude lager was naar mijn idee nog wel buikbaar, maar had wel degelijk slijtage. Dit is ook wel te zien, gelukkig nog niet te voelen. Maar dat zal niet lang duren vrees ik en ik heb geen zin om over 5000 kilometer dit demontage verhaal te herhalen dus. Het nieuwe lage heeft dezelfde dikte als het oude lager dus dat is mazzel. Wel ga ik als bescherming het oude huisje weer om het nieuwe lager monteren. Anders klopt de dikte ook niet meer trouwens. Ik heb dus straks een SKF lager dat er vanbuiten als CCCP uitziet. Voor ik het kan monteren moet ik eerst wachten tot de verf droog is. Zucht, ik had het graag nu uitgeprobeerd.

Dat was het voor nu,
Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo feb 08, 2009 7:18 pm

Hoi Clublen,

Eigenlijk is er niet zo veel nieuws te melden. Het schilderen van de vooras gaat rustig door. In de kelderbox heb ik maar ruimte om 3 a 4 asjes tegelijk te spuiten en in de garage is het te koud. Vaak besteed ik ook een half uurtje in de garage met mijn accuboormachine met roterende staalborstel. Nooit meer dan een half uurtje, misschien moet ik toch maar een 2e accu kopen. Vandaag had ik nog wel wat leuks.

Zit ik rustig in mijn garage onder de auto met het anti roest middel als ik gestoord word door 1 van de flatbewoners. Uiteraard ben ik hier in de flat redelijk bekend vanwege de auto's. Mijnheer had een probleem, zijn auto wou niet meer starten. Flutproduct, die westers-imperialistische blendwerke. Nou, uiteraard help ik graag dus de Mossi maar even opgestart en met startkabels zijn Mercedes helpen starten. Jep, liever een hert dan een ster op de motorkap.

Helaas was het vandaag wat kouder dan gehoopt dus om het schilderwerk niet te veel te laten lijden onder de kou heb ik mijn 1500 kilo zware kachel (merk GAZ) maar gestart.

Zoals ik al zij verder niet zoveel nieuws,

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do feb 19, 2009 9:35 am

Hoi clubleden,

tijd voor weer een update. Het afgelopen weekend heb ik aardig doorgesleuteld. De draagarmen van de voorwielen zitten weer gemonteerd. Daarbij geen problemen.

De linker Fuse pen heb ik ook (door teveel speling moeten vervangen) Ik had al een mooi exemplaar klaarliggen. Het plaatsen van de bussen was lastig thuis te doen, dus vorige week zaterdag heb ik ze meegenomen naar de stoomtrein en ze onder de grote pers gelegd. Dat ging geweldig. Zonder dat de meter uitsloeg (1 ton per streepje dus uitslag zou niet goed zijn) gleden de bussen er rustig in. Vervolgens heb ik de naaf en fusepen afgegeven aan een collega om hem op maat te ruimen. Na montage zijn de bussen namelijk altijd te klein zodat je ze zelf perfect op maat kan maken.

Afgelopen dinsdag kon ik hem weer ophalen. De bovenste bus was perfect maar de ruimer was net, maar dan ook net, te kort om van bovenaf de hele onderste bus goed te ruimen. Op de laatste 10 mm liep de pen aan. Dus heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en deze laatste 10 mm met de hoontang op maat gemaakt. Dat ging eigenlijk verrassend goed. Ik heb dit wel met extra olie en een zeer lage hoondruk gedaan zodat je het proces goed in de gaten kan houden. De pen loopt nu als nieuw en dat moest ook want hij is nieuw.

Aan de passagierskant heb ik de fuse pen laten zitten en die kant kon ik dus ook al monteren. Met wat gepiel zit de naaf daar nu weer op zijn plaats. Voor komend weekend staan de andere naaf en de veren op het programma zodat mijn Volga daarna weer op zijn eigen wielen kan staan.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za feb 21, 2009 6:26 pm

En hierbij de bijbehorende foto's

Afbeelding
De draagarmen aan de bestuurderszijde zijn gemonteerd

Afbeelding
en aan de passagierszijde zit ook de hele as (exclusief veer) weer in elkaar.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr mar 06, 2009 7:54 pm

Hoi Clubleden

Slecht nieuws, jullie moeten jullie verzekering ophogen want ik mag vanaf vandaag de straten wat onveiliger maken met mijn Volga. Jep, vorige week was ik bij de RDW en hij is goedgekeurd!! Ik heb vandaag het felbegeerde Nederlandse kentekenbewijs in de brievenbus mogen ontvangen. Morgen hoop ik kentekenplaten aan te vragen. Bij alle zaken die hiervoor met de RDW, douane en overige burocraten geregeld moesten worden waren nog wel wat haperingen. Hierover hoop ik in het eerstvolgende clubblad meer over te vertellen.

Nu nog even 2 foto's
Afbeelding
De volga net terug van de RDW naast een andere bekende klassieker.

Afbeelding
Zijn ze niet mooi.

Ik ga de komende weken verder met het ontroesten, schilderen en tectileren van de bodemplaat. Er zijn nog meerdere grote stukken zonder verf waar de vliegroest zich al lekker aan het nestelen is. Dus rijden moet nog even wachten. Als ik dat klaar heb gaat de Volga naar buiten en mag de mossie naar binnen want een winter aan de kant van de weg heeft haar niet echt goed gedaan. Er beginnen wat optische onvolkomendheden te verschijnen. Kijk maar naar het linker deel van de bumper op de bovenste foto.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo mar 22, 2009 6:03 pm

Hoi Clubleden,

de laatste update is al weer even geleden. Ik ben namelijk van baan verandered en hebdus minder tijd en de tijd die ik heb zat ik voornamelijk in de garage, en niet achter de computer.

Direct na de keuring heb ik de volga weer op bokken gezet en ben ik verdergegaan met het schoonmaken en ontroesten van de voorwielkasten. Hierbij is het goed opletten of de oude coating nog goed hecht. Indien dit niet het gaval is zit er bijna altijd roest achter en dat willen wij niet. Het herkennen van de roest wordt vermoeilijkt door de uitstekende kwaliteit van de coating. Deze is heel stug, en de roest kan dus makkelijk erachter verdergaan terwlijk de coating er nog goed uitziet. Op dit moment heb ik de voorschermen kompleet schoongemaakt. Op 1 puntje waren er wat kleine gaatjes, dus daat moet de vezel epoxyhars uitkomst brengen. Ja het kan ook nog wel met gewone plamuur maar ik ben fan van de epoxyharsen. Deze houden naar mijn idee beter.

Voor de rest heb ik alle kenteken papieren en kentekenplaten binnen. Nu moet ik alleen de ophanging van de platen nog aanpassen aangezien de oude Russische platen langer waren dan de korte klassieke Nederlandse planten.

Ondangs gebrek aan berichten gaat het opknappen rustig door.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr jun 26, 2009 11:38 am

Beste clubleden,

Het is redelijk stil. Mijn nieuwe baan vergt veel tijd en dus blijft er minder over om te sleutelen, en nog minder om erover te schrijven.

De volga heeft ondertussen een aantal ritjes gemaakt en de eerste kinder . . nee oude dames ziektes komen naar boven. De oppeling blijft af en toe problemen geven. Wel koppelen, niet koppelen, oppompen, het is niet ideaal. Ik heb al eens opnieuw ontlucht maar geen verbetering. Dat vergt nog wat extra tijd.

Ook laad de batterij niet bij. Ik had nog een reserve dynammo liggen dus die maar even gepplaatst. Geen verbetering. 3 weken later kwam mijn schoonfamilie uit Rusland, dus die hebben een nieuwe regelaar mee genomen van een M24. (ik heb een wisselstroom dynamo op mijn motor) Dit weekend heb ik die geplaatst. Weer geen verbetering. Tja, dan maar zoeken. Na wat meten van zowel de volga als de moskvitch ter vergelijking heb ik geconstateerd dat ik geen voeding naar de regelaar heb. De kabel dus maar nagelopen en onder het deshbord het probleem gevonden. Daar is de isolatie aan het eind van de draad volledig weggesmolten en daarna door middel van tape weer "hersteld" Tja, daar gaan wij geen stroom meer doorheen sturen. Gelukkig heeft de rest van de elektrisch apparatuur geen storingen dus ik hoop/denk dat de kabelboom zelf niet (te veel) beschadigd is. De openstaande acties zijn het nameten van het contactslot en daarna leggen van een nieuwe kabel langs de kabelboom om de regelunit te voeden. Wordt vervolgd.

Tot slot heb ik een reserve motor en versnellingsbak van Torros over genomen. Hiervoor werdt de kangoo van mijn moeder ingezet. De motor paste daar precies in. Het laden met de heftruck ging goed. Het eruit halen was lastiger. In het verleden heb ik daar de motortakel van Max voor geleend maar aangezien mijn moeder de auto snel weer nodig had heb ik zelf maar een takel aangeschaft. Nu staan zowel de garage als de berging bomvol dus het was zeer handig dat Piet een set reserve banken over genomen heeft. Dat scheelt weer.

Met het coaten van de onderkant ben ik even niet verder gegaan. Dat moet nog afgemaakt worden. Er is dus nog genoeg werk aan de Volga. Wordt vervolgd.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo aug 16, 2009 5:59 pm

Beste Clubleden,

Weer vers terug uit Sint Petersburg met een veel te zware koffer. Maar ja wat erin zit is goud waard:
Afbeelding
Geen beschrijving, alleen de foto.

De speltjes onderaan zijn iets bijzonder. Ik had al eens een Volga M21 en een M12 speltje gekocht maar nu kwam ik de hele serie tegen. Na wat gediscussieer met Jelle Jan (hij wou alleen het M21 speltje) de hele serie maar gekocht en Jelle Jan mijn M21 speltje belooft. Vooral het originele hoesje spreekt mij aan. Even een detail foto:
Afbeelding

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma sep 28, 2009 4:23 pm

Beste Clubleden,

in de afgelopen tijd heb ik 2 ritjes met de Volga gemaakt. Als eerste naar het stoomweekend. Als tweede een trouwritje, en ja daarvoor mocht ik ook op komen draven. Hierbij wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De linten had ik in de zomer al gekocht in Sint Petersburg. Die waren dus voorzien van mooie Russische teksten. De ringen had ik nog van mijn huwelijk. Ik heb ze alleen op een nieuwe voet met magneetjes gezet. zo zijn ze her te gebruiken. (ook voor de andere clubleden te leen uiteraard)

Er was maar 1 nadeel. Op de heenweg is mijn uitlaat afgescheurd. Hij zag er nog goed uit maar dat bleek dus tegen te vallen. Ik heb maar snel een reparatiesetje gekocht en de dag verder zonder problemen uit kunnen rijden. De breuk zit aan de demper, dus ik moet er nog iets meer mee doen voor het weer goed is. Daar heb ik dan de hele winter voor.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za mei 29, 2010 8:28 am

Beste Clubleden,

gisteren had ik een huwelijksritje met de Volga. Ik heb tussendoor 2 foto's met mijn mobiele telefoon gemaakt. Zeker niet de beste kwaliteit, maar ik wou ze jullie niet onthouden.

Groet, Aat.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast ben ik ook nog even met wat reserveonderdelen van mijn reservemotor bezig geweest. Het werk vordert langzaam maar gestaag. Ik heb een aantal motorcomponeneten die zwaar aangeroest waren blank geschuurd. Tja, dat is mooi. Laten wij het zo of . . . .
Afbeelding

schilderen wij het zwart?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » zo mei 30, 2010 10:31 am

Hey aat,

Mooie linten :P
Zijn dat speciale linten, of heb je die zelf op maat gemaakt?
En hoe heb je deze eigenlijk vast gemaakt?

Ik heb binnenkort ook een huwelijksrit en als ik op de markt van deze linten koop wil ik kijken of ik de auto ook wat kan opvrolijken.

Heb je ook ervaring met bloemen op de motorkap?

Groeten Mark
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » zo mei 30, 2010 12:03 pm

Hoi Marc

Om een bloemstuk op de motorkap te bevestigen bestaat een houder met zuignap waar je oase in vast kan maken waar je dan de bloemen in steekt. Je moet dan toch niet te hard rijden anders krijg je een vliegstuk.

Piet
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » ma mei 31, 2010 10:29 pm

Een vliegstuk? :shock:

Oh dat is als ze na de belofte de kerk uit komen en de bruid gooit dan het boeket achterover? Als zij dat kan dan kan mijn lada'tje dat ook :lol:

Ze hebben inderdaad een bloemstuk besteld voor op de motorkap.
Dit hadden ze al gedaan en niet eerst aan mij gevraagd of dat goed was, beetje jammer. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen van dit soort dingen op de auto wil hebben.
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di jun 01, 2010 9:48 am

Deze bloemenslinger was door het bruidspaar zelf geregeld. De linten van de vorige foto's heb ik uit Rusland. Samen met de ringen kunnen clubleden die best van mij lenen. Voor de rit is uitvoerig gepraat over zuignappen e.d. Mijn voorwaarde waren: Op glas en chroom, geen probleem. Op de lak, alleen door mij te plaatsen en mochten ze niet makkelijk loskomen, lees, over een lipje beschikken, bestaat de kans dat ik ze lek prik bij het demonteren en daarmee dus niet her te gebruiken zijn. Daar was het bruidspaar het mee eens. Uiteindelijk toch gekozen voor de vertrouwde kabelbinders.

Groet, Aat.

Plaats reactie