Volga opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » zo nov 23, 2008 11:10 am

Hoi Clubleden

Na het plaatsen van het koppelingshuis was de startmotor de volgende stap. Dit gaf niet veel moeite. Ook het weer electrisch aansluiten was geen probleem aangezien ik voor demontage een (helaas niet scherpe) foto genomen had. Omdat ik de koppeling liever met het centreerstukje van Jelle Jan monteer ben ik gestart met het oplossen van de 2 electrische probleempjes. Als eerste de toeter.

Bij het indrukken van de claxsonring hoor je een klikje waarna de zekering doorsmelt. Het vermoeden is dat het relais de schuldige is dus halen wij die eerst uit elkaar. Dit ging zonder problemen, hij zag er van binnen als nieuw uit dus heb ik, na het huis geschilderd te hebben, hem weer gemonteerd. Vreemd, de draden komen niet overeen met mijn schema. Probleem opgelost?? Nee als ik nu de claxon ring indruk gaat de toeter af en blijft hij af gaan tot de zekering na ongeveer 7 seconden weer doorsmelt. Het relais blijft plakken. Gelukkig had ik in Rusland een extra relais gekocht. Nauitwisselen blijft het probleem hetzelfde, dus duiken wij het electrische schema weer in. Hmmm op het schema staan 2 toeters, mijn Volga heeft er 3. Dan loopt er dus ook 50% meer stroom door het relais dan waar hij voor ontworpen is met als gevolg dat hij blijft plakken. Na demontage van de middelste afwijkende toeter is het probleem inderdaad verholpen.

Probleem 2 was de binnenverlichting die het niet deed. Als eerste heb ik het lichtarmatuur opengemaakt. Ha! geen lampje, dit wordt simpel. Maar helaas het blijft een Volga. Nu er een lampje inzit gaat het licht niet meer uit. Dus heb ik een voor een de schakelaars gedemonteerd. Geen resultaat. Dan maar alle 3 tegelijk demonteren en ja, het lampje gaat uit. Na wat prutsen blijkt dat de deurschakelaars bij gesloten deuren nog steeds contact maken. Ik moet dus of de scharnieren van de deuren zo afstellen dat het gat bij de deurstijl minder wordt of de schakelaars van een langer pinnetje voorzien. Na wat gepruts lijkt het mij handiger om de schakelaars met een vulplaatje iets naar voren te halen. Dus heb ik als proef snel even 2 vulplaatjes gemaakt zodat de schakelaars iets naar buiten komen en het pinnetje dus eerder ingedrukt wordt door de sluitende deur. Dus plaatjes monteren en hup, mijn verlichting doet het weer. Hierbij een foto van de vulplaatjes die achter de schakelaars zitten.

[Afbeelding

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » ma nov 24, 2008 4:28 pm

Hoi Clubleden

gisteren heb ik na het schrijven van het bericht nog wat meer kunnen doen. Het rechterknipperlicht deed het niet. Het lampje is doorgebrand. De toegepaste lampjes hebben een dubbelfunctie van stadslicht en knipperlicht en hebben dus ook 2 contactpuntjes achterop. Uiteraard heb ik die lampjes niet op voorraad. Tijdelijk heb ik er maar even een normaal lampje ingezet. Dit kan aangezien het stadslicht losgekoppeld is. Alleen het stadslicht (zeg maar fietslampje) in mijn normale lampen is aangesloten.

Ook wou ik het Oliefilter wisselen. Mijn motor is voorzien van een modern schroeffilter. (Jelle Jan kon mij vertellen dat dit dus officieel een UAZ blok is. Dat maakt voor de rest niet uit aangezien ze, op details als het filter na, gelijk zijn) Uiteraard was er geen beweging in te krijgen en zelfs mijn grote waterpomptang past niet goed om een filter heen. Blijven er 2 opties over. Zaterdag leen ik de grote moordenaar (zeer lompe waterpomptang) van de stoomtrein of ik koop een filterwisselgereedschapje. 1 telefoontje naar de Velba vertelt mij dat ik daar straks langsfiets onderweg naar huis. Voor 10 Euro ga ik niet moeilijk doen. Jammer dat ik het lampje van het knipperlicht niet bij mij heb, anders had ik die ook meteen kunnen kopen.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » di dec 02, 2008 10:35 am

Hoi Clubleden,

In Eelde heb ik van Jelle Jan zijn centreerpen voor de koppeling kunnen lenen. Hiermee heb ik gisteravond even snel de koppeling gemonteerd. Dat ging zonder enige problemen. Helaas had ik geen tijd meer om de versnellingsbak ook te monteren. Dat is de volgende stap.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Piet Pruttel
Berichten: 185
Lid geworden op: ma nov 26, 2007 12:04 pm
Locatie: Rijsenhout
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » wo dec 03, 2008 11:03 am

Hoi Aat

Als je zo'n probleem met de deurschakelaars nog eens hebt dan kan je ook heel simpel een rubber plakje tegenover de schakelaar plakken. Dat scheelt een hoop geknutsel en werkt net zo goed. Verder maak je er weer een leuk verslag van. Succes met je project.

Piet
:)
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » wo dec 03, 2008 11:07 am

Hoi clubleden,

Gisteravond heb ik nog even 2 dingetjes gedaan.

Als eerste heb ik het deel van de bodem dat ik ontroest had in de tectiel gezet. Hier kan ik later slecht bij omdat de uitlaat dan in de weg zit.
Afbeelding
Later wil ik ook de rest van de bodem nog aanpakken.

Ook heb ik de hadremtrommel weer aan de versnellingsbak gemonteerd. Helaas nog zonder de handrem zelf aangezien ik daar nog wat onderdelen voor mis. . . (hint) De versnellingsbak zelf had ik vorige week al in de menie gezet en even snel overgespoten. Ik weet het, het is geen kwaliteits spuitwerk maar dat hoeft voor mij ook niet onder de auto. De beschermende functie, die telt.
Afbeelding

Net als bij de vorige post, de volgende taak is de versnellingsbak monteren.
Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » vr dec 05, 2008 1:41 pm

Hoi Clubleden.

Gister heb ik met redelijk wat moeite de versnellingsbak weer onder de auto gemonteerd. Ook de cardanas zit weer onder de auto. De versnellingsbak steun echter nog niet. De vervangende steun die ik van Jelle Jan gekregen heb is namelijk van fijn draad voorzien (M8x1 voor de kenners) en dat hebben ze niet in de normale doe het zelf of automaterialen zaak. Rest mij niks anders dan straks langs de speciaalzaak te gaan om deze moeren te verkrijgen. Van de versnellingsbak bevestiging aan het koppelingshuis miste ook 2 moeren (hij zat inderdaad maar met 2 van de 4 moeren vast) gelukkig had ik in mij "rare moeren/schroeven maar bewaar toch maar" bakje 2 moeren die paste.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Piet Pruttel
Berichten: 185
Lid geworden op: ma nov 26, 2007 12:04 pm
Locatie: Rijsenhout
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » za dec 06, 2008 11:22 pm

Hoi Aat

Voor mijn Moskvitch had ik ook een bout nodig en die heb ik bij een Amerikaanse auto specialist kunnen krijgen want dat was ook een buitengewoon schroefdraadje.

Piet
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » di dec 09, 2008 11:41 am

Hoi Clubleden,

Na het halen van de moertjes was het monteren van de versnellingsbaksteun een makkie. Alleen was ik de aardlits vergeten dus moetst een van de moeren weer los. Ook de uitlaat heb ik weer gemonteerd.

De koppeling is ook weer gemonteerd. Dit gaf wel de nodige problemen. De werkcilinder lekte iets, dus daar hebben wij de nieuwe maar voor gepakt. Vervolgens bleek de slang ook niet meer 100% te zijn. Helaas kreeg ik de slang met geen mogelijkheid los van de leiding, dus heb ik de slang samen met de leiding gedemonteerd. Wat blijkt, het zijn dezelfde moeren als voor de moskvitch remleiding, dus heb ik mijn reserve remleiding en de nieuwe volga slang gemonteerd. Nu nog ontluchten en dan is dat ook weer voor elkaar.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » wo dec 10, 2008 1:10 pm

Hoi clubleden

die (meerdere woorden die niet op dit nette forum passen) koppeling doet het.

Na het vervangen van de leiding slang en werkcilinder had ik gehoopt dat de koppeling het na ontluchten zou doen. Helaas, zoals Jelle Jan al aangaf, het blijft een Rus met karakter.
Nadat het met de derde ontluchtpoging niet beter maar slechter ging moest in voor mijzelf erkennen dat het ook niet beter ging worden. Dus na bovenstaande tussen haakjes staande woorden geuit te hebben heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de koppeling en hoofdremcilinder maar gedemonteerd. Uiteraard moet je het boutje binnen vasthouden en buiten losdraaien. Lastig in je eentje maar met wat vindingreikheid en Russische methodes lukt het. (Russische methode dit maal bestond uit de steeksluitel op het boutje zetten en ergens tegenaan zetten zodat hij niet doordraait en dan met Ducktape vastplakken) De hoofdcilinder heb ik toen mee naar boven genomen en open gemaakt. Het probleem was duidelijk. De koppelingscilinder zit halverwege het remcilinderblok vast. Dis via het gaatje voor de remvloeistof aan de achterkant met een hele lange dunne schroevedraaier (uit de computergereedschapsdoos) de cilinder rustig naar buiten geduwd. Kasmar! De veer is gebroken en het manchet ziet er matig uit. Een nieuwe manchet was zo gevonden. Die had ik nog liggen. Maar waar haal je een nieuwe veer vandaan? Gelukkig had ik in mijn voorraad nog een oude vastzittende hoofdkoppelingscilinder van mijn moskvitch liggen. Na wat beunwerk en oneigenlijk steeksleutelgebruik heb ik hem met opofferen van het voorraadbekertje los gekregen. De veer die hierin zat was gelukkig nog goed. Wel was hij iets korter dan de originele veer maar dat maakte gelukkig niet uit. De zuiger kwam voorbij de inlaatpoort, en daar gaat het om. Dus heb ik alles weer in elkaar gezet en ben vol goede moet naar de garage gegaan. De cilinder zat zo weer op zijn plek en ik kon met ontluchten beginnen.

Om het remsysteem en koppelingssysteem van een volga te ontluchten kun je het makkelijkste de bijgeleverde pomp op de nippel van de hoofdremcilinder zetten. Luchtdruk erop en dan een voor een de ontluchtingsnippels los draaien.

Na wat geharewar met de moskvitch bandenpomp, want de orgineele pomp zat niet meer bij de volga, lukte het vrij simpel om de koppeling te ontluchten. Hij koppelt nu weer als een zonnetje. Het remcysteem kreeg ik echter niet goed. Ook na 3 pogingen trapte ik het pedaal zo naar vooren toe tegen het schutbord. Na even beter gekeken te hebben heb ik het verbindingsstaafje van de remcilinder maar aangesloten aan het rempedaal en het nog een keer geprobeerd. Perfecte werking! Ja om 23.00 uur ben ik niet meer de helderste, maar het is voor elkaar. Vanavond kan ik alles afmonteren want daar had ik geen zin meer in.

Groet, Aat.

P.s. hartelijk dank voor de tips Piet.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » di dec 23, 2008 6:13 pm

Hoi Clubleden,

het is even stil geweest maar het werk is gewoon doorgegaan. De eerste mijlpaal is ondertussen gepasseerd. Anderhalve week geleden ben ik met de Volga naar de RDW gereden. Best spannend zo'n eerste ritje. Je weet niet goed hoe de auto reageerd, zeker omdat ik nog nooit in een Volga gereden had. Nou, hij rijd geweldig, teminste tot ik de stijle klim van de Andrej Sacharov brug opreed. De motor hield in en ik heb de auto maar stilgezet en even stationair laten draaien. Dat ging goed dus maar rustig verder (geen vluchtstrook dus de vrachtauto's waren niet happy!) maar hij bleef inhouden als ik veel vermogen vroeg. Dus maar weer even aan de kant en de motor uit en de motorkap open. Ja hoor, Caburateur is leeg. Dus met de hand benziene pompen en met samengeknepen billen en maximaal 30 de brug over naar de RDW dat onderaan de brug licht.
Afbeelding
Ik had in de middag een afspraak om het chassienummer in te laten slaan maar in de ochtend wou ik de auto alvast laten keuren. Ik weet dat zonder handrem hij er niet doorkomt maar zo weet ik wel even of er nog verdere verassingen zijn en belangrijker of de identiteit kan worden vastgesteld. Ik was nummer 4 in de rij maar werd bijna meteen geroepen door een van de medewerkers. Er was iemand niet komen opdagen dus ik kon nu al het nummer in laten slaan. Na wat discussie hebben ze het nummer ingeslagen (en heb ik het hertje verwijderd omdat hij anders daarop afgekeurd zou worden)

Vervolgens kwam de keuring. Met wat overleg en een heel vriendelijke keurmeester die het hele archief doorgespit heeft hebben ze een typegoedkeuring van een Volga gevonden. (Ik heb er nu een kopie van) en was het keuren dus een stuk makkelijker. Na vaststellen van de indetiteit zijn ze begonnen met de techniek. Uiteraard waren er wat kleine punten zoals andere reflectors (EU goedgekeurd) Bijstellen van een koplamp e.d. Helaas wkam er ook een groter punt aan het licht. Er zit teveel speling op de rechter fuse pen en ook de draagarmen aan de linkerkant hebben wat veel speling. Kasmar! Nau ja dat lossen we wel weer op maar leuk is anders. Nu de keuring voorbij was de auto maar weer naar voren gereden en een vervolgafspraak gemaakt
Afbeelding
Het was al wat drukker. Ik preferer toch de Volga over de andere.

Vol goede moed heb ik de thuisreis aanvaard zonder dat de motor veel inhield als ik rustig reed. Ik denk dat de benzienepomp niet helemaal goed meer is dus daar gaan wij ook een vervanger voor zoeken.
Thuisgekomen nog even een fototje:
Afbeelding
en dan terug het schuurtje in. Nu nog even een mail naar Rusland zodat ze alvast kunnen uitkijken naar onderdelen.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Piet Pruttel
Berichten: 185
Lid geworden op: ma nov 26, 2007 12:04 pm
Locatie: Rijsenhout
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » za dec 27, 2008 9:57 pm

Aat, geweldig van je dat je al zover bent met je Volga. Dit heb jij wel heel snel voor elkaar om hem weer rijdend te hebben ook al zijn er nog wel een paar dingetjes die wat aandacht vragen. Bij mij gaat het wat moeizamer om de Moskvitch klaar te krijgen. Nu ben ik tussendoor een Trabant van een kennis aan het opknappen. Ook daar een stukje lassen en beetje schade herstellen om uiteindelijk netjes te spuiten. De motorruimte is nu klaar en gespoten. Zo komt er tenminste wat geld binnen om mijn eigen projecten te kunnen financieren, creditcrisis hè.... :D :lol:
Ik hoop toch wel in 2009 de eerste km's met de Moskvitch te rijden naar een evenement.
Gr. Piet
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » ma dec 29, 2008 5:22 pm

Hoi Clubleden,

Even een korte update. De rechter voorwiel ophanging licht ondertussen grotendeels uit elkaar. Alleen die fusepen zelf krijg ik nog niet los. Het boutje halverwege dat de pen op zijn plaats houd was geen probleem. Het boven en onderdeksel kwamen met redelijk veel moeite los (moet ik ook nieuw maken) maar in de pen is geen beweging te krijgen. Heeft iemand al een keer een fuse pen gedemonteerd? Is het middenstuk misschien konisch?. Zie ik iets over het hoofd? Moet ik harder op de pen slaan??

Een van de draadeinden van de ophanging is inderdaad redelijk ingesleten. Dat wordt zoeken in Rusland of anders nieuw laten draaien hier in nederland.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 561
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Fuseepen!!

Bericht door Jelle Jan » ma dec 29, 2008 9:54 pm

Ik zal maar beginnen met het makkelijkste, ook al is dat betrekkelijk.

Het draadeind moet je inderdaad vervangen, dat is een zeer bekend slijtpunt bij een M21. Hopelijk vindt je ze nog in St. Petersburg, het wordt steeds moeilijker. Als je wat laat maken moet het materiaal natuurlijk wel hard genoeg zijn. Helaas heb ik zelf geen pennen meer liggen :?

Wat betreft de fuseepen, ik heb ook ooit zo'n ding uit elkaar gehaald (in 1993). De spie er uithalen is inderdaad geen probleem. Maar dan, de pen zelf er uithalen.... Die dingen zitten er namelijk muur- en muurvast in. En dat mag je letterlijk nemen :evil:

Ik heb de pen er wel uitgekregen, maar niet zonder slag of stoot. Omdat ik het zelf niet voor elkaar kreeg ben ik naar de plaatselijke smid gegaan en die wilde het wel proberen. Ik had toen nog bijna geen reservedelen dus de arm moest absoluut heel blijven. We hebben het eerst met een hulpstuk onder de pers geprobeerd. Na de druk echt heel hoog te hebben opgevoerd gaf ding echt geen krimp. Omdat we bang waren dat het ding in honderd stukken de hele smederij door zou vliegen zijn we met die poging maar gestopt. We hebben toen de boel met een lasbrander toen maar zo heet gestookt dat hij bijna begon te gloeien. Daarna lukte het om met een gigantische smidshamer de pen er uit te drijven. Wat daarbij hielp was dat smid over een flinke spierballen beschikte.....

Een jaar of zes later heb ik de pen er nog eens uit gehad. Gelukkig had ik bij de montage flink wat vet opgedaan. Toen kon ik de pen er zo met een kleine hamer uittikken. Het zit dus niet conisch vast.

Ik heb volgens mij nog wel een vervangende pen + lagerbus en/of naaldlager (er zijn twee soorten in omloop) liggen mocht je in St. Petersburg niets vinden. Ook heb ik nog wel een arm liggen, nog compleet met pen. Ik weet niet precies hoe goed die nog is.

Ik heb trouwens nog een vraagje over de RDW keuring. Zover ik weet is de typegoedkeuring voor personenauto's in Nederland pas per 1 januari 1973 van kracht geworden. Auto's waarvan aangetoond kan worden dat ze voor dat tijdstip (datum eerste toelating) op de weg zijn geweest in ongeacht welk land zijn dan ook vrijgesteld van een typegoedkeuring. Uiteraard moeten ze wel voldoen aan de (minimum)eisen die gesteld zijn in het voertuigenreglement. Dat voertuigenreglement wordt voortdurend aangepast. Zo hoeft een Volga uit 1966 geen doorzichtig remvloeistof reservoir te hebben terwijl een Volga waarvan de datum eerste toelating van na 1 juli 1967 ligt dat wel moet hebben. Zelf heb ik een tijdje twee Volga's gehad, een M21 uit 1962 (degene die ik nog steeds heb) en een grijs/witte M21 uit 1968. Voor de '68-er waren met de apk altijd een paar punten extra die gecontroleerd moesten worden. Waaronder de een extra doorzichtig potje voor de remvloeistof (want standaard is die bij en M21 van metaal). Al typend wordt dit een heel verhaal, maar hoe zit dat nu precies met de typegoedkeuring die jullie hebben gevonden????

Leuk detail: mijn groene Volga staat als GAZ M21 Volga op kenteken en de wit/grijze stond als Volga 21UC op kenteken. Ik had gezien dat de Russen het ook zo deden en daarom heb ik mijn groene ook zo op kenteken laten zetten. De wit/grijze had al NL kenteken toen ik hem kocht. Nu heeft die auto overigens een kenteken uit Berlijn.

Alvast succes met sleutelen en als je nog vragen hebt dan weet je me te vinden.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » vr jan 02, 2009 9:30 am

Hoi Jelle Jan en andere clubleden,

alvast hartelijk dank voor de info over de fuse pennen. Dit helpt mij zeer. Na mijn kersttrip naar Rusland (kerst valt daar op 7 Januari) neem ik de spullen mee naar de stoomtrein want daar kan ik het veel beter verhitten en losslaan dan bij mij in de garage.

Het nieuwe jaar begon trouwens heel goed. Ik heb een pakje uit Duitsland gekregen met daarin . . . . diverse bussen en schroefdraden voor mijn vooras. Het is nog niet alles maar dat heb ik alvast binnen.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » do jan 15, 2009 12:25 pm

Hoi Clubleden,

Net terug uit Rusland, en samen met wat ik uit Duitsland besteld heb is het een aardige score aan onderdelen:
Afbeelding
Het enige wat nog mist is een handrem. Op de sloperij hadden ze naar eigen zeggen wel een handrem, maar konde ze hem niet vinden. Ik heb daar later nog naar teruggebeld maar ook toen was er geen positief nieuws. Gelukkig kwam ik in Sint Petersburg iemand tegen die wel een handrem wou ruilen voor een half maantje. Ik hoop er namelijk zelf maar 1 nodig te hebben. Dat gaan wij dus maar even snel controleren om daarna de deal rond te maken. Gelukkig hoef ik voor deze ruil niet terug naar Sint Petersburg want het was Theo Hagenaar die ik daar tegen kwam. Samen zijn wij langs een aantal winkeltjes en markten gegaan waar zowel hij als ik zeer gelukkig van terug kwamen.

Wat wel positief is, is dat ik een reserve hoofdremcilinder heb kunnen vinden voor zeer weinig. Dit heb ik via een connectie, ofwel in het Russisch via "Blad" kunnen regelen. Bij dezelfde persoon mag ik, als de sneeuw gesmolten is, kijken of er aan zijn sloop volga nog goede onderdelen zitten. Dat bied dus toekomst.

Gister heb ik meteen de cilinder opengemaakt om maar eens te kijken of het nog wat is. De koppelingszuiger had ik zo los maar de remzuiger zat redelijk vast. Met wat kruipolie en goed gebruik van de hamer heb ik hem los gekregen. De zuiger zat vast op een grote hoeveelheid aangekoekte troep en remolie. Een grondigere schoonmaakbeurt moet uitwijzen of het cilinderblok zelf nog goed is ofdat de aanslag ook ingevreten heeft in de wanden en de cilinder dus uitgehoond moet worden naar een grotere maat. Dat laatste ga ik natuurlijk alleen doen als ik de cilinder ook nodig heb, ofwel ik hoop het nooit te hoeven doen.

Dat is alles voor nu, groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Plaats reactie