Volga opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Aat
Contacteer:

Volga opknappen

Bericht door Aat » do sep 25, 2008 10:54 am

Hoi klassieker vrienden,

Dit verhaal begind eigenlijk bij het lustrum weekend. (Max, verbeter mij als ik het fout heb) Wij zaten zaterdag te wachten op Max toen hij mij belde dat hij, hoewel zijn Volga op dat moment niet rijvaardig was, hij het toch voor elkaar kreeg om in een Volga naar het clubweekend te komen. Wat bleek, Max was onderweg een onbekende Volga M21 tegengekomen met Russisch kenteken. Hij heeft gelijk rechtsomkeerd gemaakt en de bestuurder tot stoppen gedwongen. Heel dapper aangezien het een zwarte Volga was (meestal KGB in de sovjet tijd) Na de situatie uitgelegd te hebben aan de bestuurder wou deze man graag mee naar het clubevenement. Zo gezegt kwam Max dus in een zwarte Volga M21 aan.

Het verhaal eindigd hier niet. Via via kreeg ik te horen dat de auto te koop stond in Apeldoorn. Na wat mail wisselingen en foto's wist ik dat het om deze zwarte Volga ging en ben ik wezen kijken. De auto zag er goed uit, geen doorroestingen te herkennen. Hierbij heb ik ook gebruik gemaakt van de aankooptips op de website van Jelle-Jan en heb ik Jelle-Jan en Max even gebeld om te vragen wat zij zich nog van deze auto konden herrinneren. Al met al een redelijk goede auto en wat belangrijker is, de papieren zaten er bij. Ik heb ook een andere Volga bekeken maar daar zaten geen papieren meer bij en die moest opnieuw gespoten worden. Dat kost veel geld en is vragen om problemen bij de RDW.

Na lang wikken en wegen heb ik deze auto gekocht. Bij aflevering viel het mij op dat bij het starten de startmotor "ratelde" Ik had verder geen tijd om hier naar te kijken en heb de auto op eigen kracht de garage ingereden en de deur dicht gedaan.

Ondertussen heb ik ook tijd gehad om even de problemen te inventariseren. Er zit een plek op de starterkrans waar de starmotor doorslaat. Dat wil zeggen de startmotor draait maar de motor blijft stilstaan. Dank zij 2 kleine inspectie gaatjes (voor dode punt markering??) heb ik kunnen ontdekken dat op deze plek zijn alle tandjes afgesleten zijn. Ook de rest van de tanden varieert van licht beschadigd tot zwaar beschadigd. De starterkrans, en waarschijnlijk ook de startmotor moet ik dus vervangen. Jammer. Verder werkt de handrem niet, doet de binnenverlichting het niet, de toeter klikt alleen waarna de zekering prompt doorsmelt en natuurlijk diverse normale Volga probleempjes. Al met al een leuke nieuwe uitdaging. De tijd zal het leren wat ik er mee kan maar ik heb er goede hoop op.

Wordt zeker vervolgd.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr sep 26, 2008 12:25 pm

hoi Clubgenoten,

Als eerste mijn excusses. In mijn enthousiasme heb ik gister de motorkap gedemonteerd om werkruimte te krijgen. Op zich niks mis mee, maar ik was vergeten eerst een foto te nemen van de auto. De kap monteren voor alleen een foto gaat mij wat ver dus sorry. Het duurt nog even voor er foto's van de complete auto verschijnen. Ik hoop later wel detail foto's van het opknappen te maken en te plaatsen.

Als goedmakertje zet ik een aantal foto's van de AZLK fabriek op het forum.

Voor de rest ben ik verder gegaan met het nakijken van de auto. De achterste motorsteun ziet er slecht uit. Ik vrees dat die niet meer door de keur komt. We zien het wel als ik de boel echt kan demonteren. Voor de rest zit er veel zand onder de auto geplakt. Heel veel zand op sommige plaatsen. Ik heb dit verwijderd en gelukkig, alleen oppervlakte roest. Wel schitterd de beschermkoating door afwezigheid. Maar ja, ik weet wel dat de auto aan de onderzijde niet geplamuurd is.

Er is ook goed nieuws, via Jelle-Jan kan ik een starterkrans bemachtigen. Dat scheelt want die krijg je niet zo snel mee in het vliegtuig terug uit Rusland. Zodra ik tijd heb de boel maar demonteren, dan kan die er onder.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo okt 01, 2008 10:37 am

Hoi Clubleden, hier zijn de eerste foto's

Afbeelding
Een foto van de motor. Een leuk detail achter de voorruit, onder de voorbank vond ik nog het rallybord van het lustrumweekend.

Verder ben ik begonnen al het zand onder de auto vandaan te halen. Ik denk dat ik het gewicht van de auto met 50 kilo kan verminderen. Wat een zand zeg. Ook ben ik de eerste serieuze roest tegengekomen. Aan het hulpframe zitten voor (boven de ophanging van de versnellingsbak) 2 kokers die voor geheel en achter half open zijn. Deze zaten van voor tot achter vol zand. Aan passagierszijde was hij ook aangeroest. Gelukkig is het plaatmateriaal van de volga heel dik van doorroesten is nog geen spraken. Zie ook 2 fotos van het zand. De eerste is onscherp, steeksluetel 14 verdwijnt geheel in de laag zand die aan de framebalk in de voorste wielkast zit. De 2e foto laat de bult zand zien die er totaal uit deze balk kwam.

Groet, Aat.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do okt 02, 2008 11:39 am

Hoi Clubleden,

zoals de goed oplettende clubleden op de vorige foto al opgemerkt hebben ben ik ook druk bezig om de aandrijflijn te demonteren. Dit is nodig omdat ik het vliegwiel met starterkrans moet vervangen. De cardanas met tussenlager heb ik zonder problemen gedemonteerd. De versnellingsbak ging iets te makkelijk, die zat met een paar moeren te wijnig vast aan de motor. De volgakenners weten dat de versnellingsbak met 4 moeren aan het koppelingshuis vast zit, dus als er al een paar missen . . . niet zo goed.
Ook de motorsteun (versnellingsbaksteun) was niet echt meer goed had ik al opgemerkt. Hij was al half losgescheurd en met 1 ruk helemaal losgescheurd. Dus als iemand er nog een heeft liggen hou ik mijn aanbevolen.
Daarna was het koppelingshuis aan de beurt. Ik wou proberen om het vliegwiel te demonteren zonder de motor uit de auto te hijsen. De meeste boutjes en moeren van het koppelingshuis huis gingen redelijk makkelijk los. Aleen dat laatste. Die wou uiteraard niet. Dan maar het huis laten zitten en de koppeling zo losmaken. De koppelingsplaat en drukgroep vormden geen probleem. Het vliegwiel zat uiteraard knetter vast dus met mijn koevoet de starterkrans geblokeerd en met een verlengde ringsleutel de bouten losgedraaid. Ik kan nu nog voelen welke spieren je daarvoor nodig hebt. Uiteraard kan het vliegwiel net niet over de bouten heen en moet ik alsnog het koppelingshuis demonteren. Met een dubbel verlengde ratel ging het net. Zucht dat scheelt. Van Jelle Jan heb ik een goed 2e hands vliegwiel overgenomen. Dus er weer onderbouwen is een kwestie van tijd. Jelle Jan had ook nog een startmotor voor mij maar daarover de volgende keer meer.

Groet, Aat.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Goed bezig!

Bericht door Jelle Jan » do okt 02, 2008 7:13 pm

Hallo Aat,

Je bent al weer lekker bezig lees ik. Dat het vliegwiel er net niet af wil had ik zelf ook eens ontdekt. Als je de boutjes in de krukas iets terugtikt dan wil het vliegwiel er wel af, maar er weer op kostte me een hele middag. En daarbij had ik nog het voordeel dat de auto op een hefbrug had staan.

Ik zal even in mijn onderdelenvoorraad neuzen en kijken of ik nog zo'n versnellingsbaksteun kan vinden. Volgens mij ligt er nog ergens een gebruikte. Ik zal dan meteen even kijken naar onderdelen voor de handrem.

Trouwens, als ik de hoeveelheid zand die onder je auto vandaan komt zie dan krijg ik een deja vu..... Toen ik, inmiddels al weer 16 jaar geleden, mijn Volga net had opgehaald heb ik in een wasbox de onderkant schoongespoten. Toen kwamen daar ook emmers vol zand onder vandaan. Zoveel dat de afvoer van de wasbox helemaal verstopt raakte :oops: en we met een emmer en schep de wasbox moesten leegmaken. In de jaren daaropvolgend heb ik nog geregeld zand en vuil onder de bodem vandaan gehaald. Voor ik alle hoekjes had gehad waren er heel wat jaren verstreken. Overigens kwam er bij mij helemaal geen ellende te voorschijn. De bodem is nog steeds perfect. :D

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo okt 19, 2008 5:07 pm

Hoi Clubleden.

Het werk aan de volga gaat gestaag door. Ik heb de hele tunnel van de aandrijfas ontroest. Ik gebruik daatvoor hetzelfde princiepe als voor de moskvitch, aleen heb ik nu een goede accuboormachine met roterende staalborstel tot mijn beschikking en dat scheelt toch wel. Op dit moment laat ik het ook even bij de tunnel. Zodra die klaar is ga ik de aandrijflijn weer monteren zodat ik bij de RDW langs kan gaan. De rest van de bodem komt daarna wel.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr okt 31, 2008 1:06 pm

Hoi Clubleden,

de afgelopen week zat ik weer in Rusland dus is er niet zo veel aan de auto gedaan. Wel heb ik (met veel moeite soms) wat onderdelen voor de Volga aangeschaft. Ik heb nu onder andere een verse set remcilinders, set pakkingen voor de motor, zekeringen inclusief draad, extra manchetten, we zullen wel zien of die in de hoofdremcilinder passen, tandwiel startmotor, motorsteunen, en koppeling cilinder. Uiteraard is het allemaal een mix van M21, M24 en UAZ dus of het gaat passen moet blijken bij montage, anders passen wij dat wel wat aan, en als dat ook niet wil kunnen wij er vast wel een ander clublid blij mee maken.

Op de rommelmarkt heb ik ook een orginele looplamp (20p/0,80Euro) gekocht en bij de sloper kwam ik dit fraaie exemplaar tegen:

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik de asbak en handgrepen van de achterbank meegenomen. Hij zou nog kijken voor een handremmechaniek, nooit meer wat van gehoord natuurlijk. Via-via nog een andere lijn uitgezet om een handrem te bemachtigen dus wij zullen wel zien of dat wat wordt.

Het is mij wel duidelijk dat onderdelen voor een M21 heel wat moeilijker zijn dan voor mijn Moskvitch 412. Maar ja, dan heb je ook wat.

Dat was het voor nu, groet, Aat.

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » za nov 01, 2008 6:14 pm

Hoi Aat
Je hebt een leuk projekt aan je nieuwe aanwinst. Ik hoop dat jij hem eerder rijklaar hebt als mijn trage restauratie van de Moskvitch. Leuke foto van de sloperij, je ziet de olie op de plas drijven. Zo was dat vroeger bij ons op de sloperijen ook. Heb je nog niet meer foto's van sloperijen want ik vind het leuk te zien wat daar allemaal staat wat niet Japanse zooi o.i.d. is.
:twisted:
Verder succes met je klus en maak er wat moois van.
groet
Piet
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma nov 03, 2008 6:26 pm

Hoi Piet,
ze zijn er niet echt happig op als je daar staat te fotograferen. Als je onderdelen koopt mag het oogluikend maar anders niet. Ik zal eens kijken wat ik voor je heb. (Aanpassing 18.00 uur: zie vakantie foto's)

Hoi Clubleden,

Weer een voortgangsraport van de Volga. Ik heb dit weekend de tunnel van de aandrijfas in de menie gezet. Ook heb ik de aandrijfas zelf uit elkaar gehaald om die te kunnen schilderen en de kruiskoppelingen vrij te krijgen van zand en andere rotzooi. Ook het schuifstuk om de bewegingen van de achteras op te kunnen vangen heb ik uit elkaar gehaald. Daar zaten hele interesante kleuren vet in. Paars en blauw. Dat heb ik maar vervangen voor gewoon SKF lagervet. De volgende stap is dat ik de kruiskoppelingen wil smeren voor ik de boel weer in elkaar zet. Zo heb ik de hele aandrijflijn klaar (op handrem na dan) als ik de tunnel af heb. Kwestie van monteren.

De handrem is een verhaal appart wat eigenlijk eerder thuis hoort maar ik nog niet verteld heb. Het was mij opgevallen dat de handrem het niet deed. Na een korte inspectie bleek de handremkabel niet aan de handgreep binnen vast te zitten. Met wat gepruts was dit snel verholpen. Even proberen en . . . niks. Dus maar onder de auto gekropen en ja hoor, ook daar lag de kabel niet goed. Dat is geen goed teken. Toch maar even de kabel vastgemaakt en geprobeerd. Niks hoor, geen handremwerking. Er zat niks anders op dan (een volgende dag) de aandrijfas los te maken en de handrem trommel te demonteren (een M21 heeft een apparte handremtrommel direct achter de versnellingsbak). Hopelijk zit daar het probleem want anders weet ik het ook niet. En ja hoor daarzat het probleem. Na het openmaken van de trommel bleek die leeg. Alleen de ingaande hefboom was aanwezig de rest schitterde door afwezigheid. Geen wonder dat hij het niet doet. Via Jelle Jan heb ik al een paar remschoenen kunnen lenen. Nu de rest nog.

Nu nog even 2 foto's:

Afbeelding
De tunnel mooi in de menie: De lak wordt een witte tint zodat je beschadigingen in de zwarte tectiel makkelijk kunt zien.

Afbeelding
Een klein onderdeel hangt naast de auto te drogen. Nu een vraag voor de volga kenners, welk onderdeel is dit? En een vraag voor iedereen, ik zoek nog het onderdeel wat eraan vast zit, wie heeft dat?
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Zoeken

Bericht door Jelle Jan » di nov 04, 2008 9:50 am

Helaas weet ik maar al te goed om welk onderdeel het gaat. In het verleden vaak genoeg aan lopen sleutelen... :(

Ik zal nog eens gaan zoeken naar de onderdelen die er aan vast horen te zitten. Ben er alleen nog niet aan toegekomen om bij Harry in de schuur te kijken. :?

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr nov 07, 2008 10:29 pm

Het werk aan de Volga gaat gestaag door. De tunnel is zoals gepland in in de witte lak gespoten. Volgende stap is tectiel.

Ook ben ik bezig geweest met de startmotor. Uiteraard was niet alleen de starterkrans beschadigd (zie 1e melding) maar waren de tanden van de startmotor ook afgesleten. Gelukkig had Jelle Jan nog een reserve startmotor voor mij liggen. Aangezien die al enige jaren in de opslag lag heb ik hem eerst maar uit elkaar gehaald en schoon gemaakt want hij was behoorlijk vies en ook iets roestig. Helaas bleek al snel dat deze startmotor ook niet perfect was. Het "huis" dat het vrijloop ratelmeganisme (zodat de startmotor maar 1 kant op kracht leverd en de andere kant op vrij loopt zodat je de startmotor niet beschadigd zodra de motor aanspringt) beschermt was gescheurt. Ik heb nog geprobeerd dit te solderen maar uiteraard was mijn soldeerwerk met 2 keer proefstarten weer los. Omzetten van het tandwiel is geen optie omdat het huis erop gekrompen zit. Jelle Jan suggererrede dat ik misschien onderdelen van de moskvitch zouden passen dus ik heb mijn reserve startmotor maar uit de kelder gehaald. Die zijn dus, op de orinetatie van het relais na, volkomen aan elkaar gelijk. Aangezien ik de startmotor niet direct nodig had heb ik verder geen actie ondernomen. 2 weken terug was ik in Rusland en ben naar de winkel met moskvitch onderdelen gegaan om een nieuw tandwiel en ratelhuis te kopen. Onderdelen voor een GAZ 21?? Hebben wij niet. Ze geloofde niet dat het de startmotor van een Moskvitch 412 ook in een M21 past. Zelfs toen ik ze erop wees dat er VAZ, MOSKVITCH, IZh, VOLGA, GAZEL op staat vertrouwden ze het nog niet. Ik heb het onderdeel gekocht en het daarbij gelaten. Thuis gekomen het ik dit (door Nobel in Duitsland geproduceerde) tandwiel met wat moeite gemonteerd op de startmotor. Hierbij een foto's van de oude en nieuwe tandwielen.
Afbeelding
Afbeelding
Nu nog het afstellen van de startmotor. Het relais zit via een van schroefdraad voorziene arm en een tuimelhefboom aan het tandwiel vast. Ik vermoed, gezien de slijtageplek (zie foto) die niet het eind van het tandwiel haalt en hoe ver het schroefdraad ingedraaid was, dat een verkeerde afstelling samen met opgehoopt vuil waardoor het tandwiel niet goed terug liep het begin van alle ellende geweest is. Ik heb het tandwiel zo goed als het ging weer afgesteld. Nu is het wachten tot ik de koppelingshuis weer gemonteerd heb en dan kan ik de startmotor uitproberen.

Hierbij nog een detail foto van de voorkant van het relais met het schroefdraad waarmee je de starmotor af moet stellen.
Afbeelding

Dat was het voor nu.
Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo nov 12, 2008 3:42 pm

hoi Clubleden,

Hoewel ik niet veel tijd heb (het is vroeg donker en in de weekenden wil mijn vrouw gelukkig ook wat samen doen) gaat het werk langzaam verder. De tunnel van de aandrijflijn staat inmiddels in de tectiel. Volgende stap is het vliegwiel weer monteren. Paralel hieraan heb ik ook de uitlaat even losgemaakt zodat ik ook bij dat stuk bodem kan om die te ontroesten. Helaas krijg ik hem niet zo makkelijk over de achteras heen maar dat is voor dit doel ook niet nodig. Op zeze manier hoef ik de uitlaat straks niet meer los te maken als ik de rest van de bodem ga ontroesten en kan ik hem meteen in de hittebestendige verf spuiten.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma nov 17, 2008 2:01 pm

Hoi Clubleden,

Het vliegwiel en koppelingshuis zijn weer gemonteerd. Het was een beedje lastig zonder brug maar met wat kunst, vliegwerk en wat woorden die niet voor herhaling vatbaar zijn zit het toch in elkaar. Hierbij een fototje.

Afbeelding

Volgende stap is de koppeling weer monteren en centreren.

Ook ben ik begonnen aan het kaalkrabben van de stukken bodemplaat en chassiebalken die boven de uitlaat zitten. De tectiel laag is slecht, zeg maar afwezig, maar het beedje vliegroest wat er op de bodem zit stemt mij zeer gunstig.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Centreerstukje

Bericht door Jelle Jan » ma nov 17, 2008 2:13 pm

Voor het centreren van de koppelingsplaat heb ik wel een centreerstukje liggen. Als je die wil gebruiken dan hoor ik het wel.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma nov 17, 2008 4:46 pm

Hoi Jelle Jan,

Natuurlijk leen ik graag jou centreerpen. Ik denk dat het het handigst is als ik die, samen met de eventuele onderdelen die jij voor mij hebt, op kom halen als wij naar Eelde gaan. Dat is natuurlijk als ik voor die tijd de koppeling niet op een andere manier gemonteerd heb.

Groet, Aat.

Plaats reactie