einde vrijstelling wegenbelasting

Hier kun je alles kwijt over onze club, bijvoorbeeld over evenementen of het clubblad. Ook kun je hier evenementen van derden melden
Aat
Contacteer:

einde vrijstelling wegenbelasting

Bericht door Aat » di okt 30, 2012 4:52 pm

Beste clubleden,

in het regeerakkoord staat dat de vrijstelling voor oldtimers komt te vervallen.

Zie ook http://www.fehac.nl/actueel op de fehac site.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: einde vrijstelling wegenbelasting

Bericht door Jelle Jan » di okt 30, 2012 9:20 pm

Het ziet er inderdaad niet goed uit voor ons. :(

Wel is het nog afwachten of e.e.a. daadwerkelijk wordt omgezet naar wetgeving. Hopelijk komen de heren politici tijdig tot inkeer als ze in de gaten krijgen dat deze maatregel enkel verliezers zal kennen. De 150 miljoen die ze per jaar hebben ingeboekt aan extra belastinginkomsten zullen ze natuurlijk nooit in het echt kunnen bijschrijven. Veel oldtimerbezitters zullen hun auto's massaal schorsen of naar het buitenland verkopen.

In ieder geval een extra reden voor ons om de FEHAC te blijven steunen in hun 'strijd' om onze hobby betaalbaar te houden.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di okt 30, 2012 9:32 pm

Klopt.

Volgens de FEHAC berekening gaat het gemiddeld om 500 Euro per auto per jaar. Dan blijven er voor mij maar een paar opties over. Met alle bezuinigingen, met name voor kinderen (kinderdagopvangtoeslag, studifinanciering) zal het behouden van meerdere rijvaardige klassiekers niet meer haalbaar zijn.

Optie 1: Verkoop van 1 van de klassiekers.
Optie 2: Om en om schorsen. (wat zijn de kosten van schorsen tegen die tijd?)

Die verwachte opbrengsten halen ze zeker niet. Ook niet omdat met de verkoop van vele klassiekers de markt voor herstel e.d. ook in zal storten. Gelukkig is de ww dan al beperkt dus zijn de kosten voor de staat te overzien. :evil:

Het mileuargument is ook onzin. Zoals de fehac al meld is de CO2 uitstoot van alle oldtimers samen maar 0,5% van het wegverkeer. In dat licht zie ik meer voor een kilometerbeperking voor oldtimers op b.v. 12000 km per jaar.

Gelukkig hebben wij nog tot 2014 om de politiek op andere gedachte te brengen. En anders in December 2013 een grote afscheidsparade houden op het binnenhof.

Groet, Aat.

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » wo okt 31, 2012 8:07 pm

Als dit doorgaat, ben ik ook zwaar de sjaak. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Ik weet niet of het helpt, maar niets doen helpt sowieso niet, dus heb ik onderstaande petitie ondertekend:

http://petities.nl/petitie/behoud-van-o ... astingvrij

Groet,
Theo
Король Дороги

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » zo nov 04, 2012 12:50 pm

Ik ook maar ik heb ook deze getekend:
(hoe meer hoe beter)

www.knac.nl/petitie
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo nov 04, 2012 5:09 pm

Nog een aanvulling van de FEHAC:

Beste FEHAC nieuwsbrieflezer,

Op maandag 29 oktober werd het regeerakkoord van Rutte 2 gepresenteerd. Ergens stond een regeltje "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft.".
Helemaal achterin stond dat dit voornemen vanaf 2014 zo'n 150 miljoen euro per jaar moet opbrengen.

Als we tellen dat er zo'n 300.000 geregistreerde oldtimers in Nederland zijn, betekent dit gemiddeld 500 euro per oldtimer. Het lijkt er dus op dat men vanaf 2014 ALLE oldtimers weer gewoon de motorrijtuigenbelasting wil laten betalen.

Dit legt een bom onder de oldtimers en het rijdend erfgoed van de weg.

Vanaf dat moment heeft de telefoon amper stil gestaan en de E-mails stromen binnen. E-mails met vragen of het waar is, met suggesties en voorstellen tot akties. Berichten van bezorgde hobbyisten, die hun hobby zien verdwijnen, maar ook van ondernemers, die hun markt zien instorten.

Als eerste heeft de FEHAC een persbericht verspreid onder de clubs en relaties.

Ook heeft FEHAC besloten om iedereen te verwijzen naar de KNAC petitie (www.knac.nl/petitie) zodat er één petitie over dit onderwerp aangeboden kan worden.

Het bestuur beraadt zich over vervolgstappen.

Het probleem wordt niet veroorzaakt door de hobby-oldtimer met zijn gering aantal kilometers. Dat weten we al lang. Kijk maar in de Vraagbaak/FAQ.

Het probleem zijn de oldtimers die dagelijks gebruikt worden. Eigenlijk de oude auto's van 1980-1986. Deze zijn zeer recent in grote aantallen geimporteerd en vallen op in het dagelijkse verkeer met het 3-letterige kentekennummer. Deze worden niet als oldtimer gebruikt, maar gewoon als dagelijkse auto met een daarbij horend hoog kilometrage. Omdat dit ook nog vaak diesels zijn (en die waren in die bouwjaren niet echt schoon) ontstaat hierdoor een milieuprobleem.

De gekozen oplossing gaat FEHAC echter veel te ver. Om zo'n 20.0000 auto's aan te pakken, neemt men gelijk de gehele oldtimerhobby (300.000 voertuigen) mee.
Zelfs oldtimer-motorfietsen en oldtimer-vrachtwagens zullen hierdoor getroffen worden. Terwijl deze geen oorzaak zijn van dit milieuprobleem.

FEHAC zet zich in voor het hobbymatig gebruik van de oldtimer.
Het dagelijks gebruik van een oldtimer moet zoveel mogelijk voorkomen worden (of men moet gewoon net als een dagelijkse auto betalen).

We houden iedereen via de website en deze nieuwsbrief op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Het bestuur van FEHAC
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » zo nov 04, 2012 6:03 pm

Die KNAC petitie heb ik uiteraard ook al ondertekend, en ik had recent ook al overal petities zitten tekenen tegen de APK voor motorfietsen, dat zou mij met 4 motoren ook flink naaien. Je blijft aan het tekenen tegenwoordig... :evil: :evil:
Король Дороги

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma nov 05, 2012 10:54 am

Ik heb hem ook ondertekend.

Ik begrijp dat de regering het "misbruik" van deze regeling tegen wil gaan. Maar dan zie ik toch meer in een kilometerlimiet (tellers terugdraaien moet dan wel strafbaar zijn) of andere beperkingen (b.v. verplicht buiten de spitstijden een idee? Met een echte klassieker rij je zeker niet voor de lol in de spits)

Aat.

(Wanneer gaan wij met de te verkopen auto's naar het malieveld??)

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » ma nov 05, 2012 11:11 am

Een alternatief zou zijn de 60-dagen kaart, sommige zullen deze nog wel kennen (ik niet) maar het principe lijkt mij een zeer goed alternatief.
Er zijn natuurlijk ook nog wel varianten voor te bedenken.
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » di nov 06, 2012 12:01 am

Wat mij betreft mogen ze ook zeggen: alleen als het een tweede of derde voertuig betreft, je moet er een dagelijks voertuig bij hebben.
Dat was voor mijn klassiekerverzekering ook de regel: goedkoop tarief alleen als je er een dagelijks voertuig bij hebt. Of importkentekens
pas na een paar jaar die vrijstelling geven. Mogelijkheden genoeg om de belastingontduiker aan te pakken en de liefhebber te ontzien.

Hopelijk zien ze het licht nog in Den Haag.
Король Дороги

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » do nov 08, 2012 9:17 pm

Hallo,

Hier in België beginnen ze nu ook te zeveren:

http://www.knack.be/belga-algemeen/oldt ... 944983.htm

Het blijft afwachten of ze ook hier onder het motto van "aandacht voor het milieu" maatregelen gaat nemen die toevalligerwijs wat extra geld in 't laatje brengen in deze crisistijden...

[off-topic]Ik zag daarnet trouwens toevallig dat de onderstaande Volga-eigenaar de ontwikkelingen niet meer afwacht. Iemand van hier?

http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/61 ... ind=3&fs=1

[/off-topic]

Groetjes,
Dave

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » di nov 13, 2012 8:51 pm

Na een storm van kritiek uit de oldtimerwereld lijkt Staatssecretaris Weekers van Financiën toch ons, oldtimerliefhebbers, tegemoet willen komen. Zelf oppert de staatssecretaris een 30- of 60-dagenkaart (net als vroeger toen ik de eerste Nederlandse kilometers in mijn Volga maakte :P ). Of een dergelijke regeling het gaat halen moet de tijd ons leren. Wat het ook gaat worden, er wordt tenminste gesproken over een regeling die onze hobby ook in toekomst mogelijk houdt. :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do nov 15, 2012 12:14 pm

Goed nieuws.

Uiteraard zit ik (en ik denk de overheid ook niet) te wachten op veel administratieve rompslomp maar daar zal wel iets op gevonden worden. En alles is beter dan gewoon botweg overal wegenbelasting op. Even rekenen met de FEHAC getallen betaal ik dan de Volga voor vorig jaar 1,00 tot 2,50 per gereden kilometer. Doe je dat voor iedereen (gelijkheidsbegindsel) dan hebben wij gegarandeerd binnen 10 dagen een revolutie. Dat past dan wel weer bij onze club.

Even afwachten dus wat het gaat worden maar ik zie het positief in.

Groet, Aat.

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » vr nov 16, 2012 6:25 pm

Afbeelding

De tuin van de toekomst voor de oldtimerliefhebber?
Ik hoop van niet, hoop ook dat we van dat telkens terug kerende gezeur van allerlei politici die zo graag willen graaien bij de hobbyisten eens verlost zullen worden. Zal er nog plek zijn in Siberië voor dat tuig?
:twisted: :cry: :evil: :roll:
Piet
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma apr 15, 2013 5:04 pm

Overleg MRB-vrijstelling oldtimers mislukt

http://www.knac.nl/2013/04/15/overleg-m ... s-mislukt/

En nu maar kijken wat het wel wordt.

Groet, Aat.

Plaats reactie