Hoera, nog een lada rijder.

Hallo iedereen, op deze plek kan een ieder zich voorstellen
Plaats reactie
Marxje

Hoera, nog een lada rijder.

Bericht door Marxje » ma sep 22, 2014 8:25 am

Er was eens, een oude, vertrouwde lada, uit 1983, zo'n vierkante, beige, 4bak met choke, ziet u hem voor u, zo ongeveer ja....

Afbeelding

Afbeelding

Dit ladaatje, was uniek, zowel in voorkomen, als in gebruik. Medeweggebruikers staken duimpjes omhoog op naar je, en met een glimlach stapte ik in de auto...

De eerste donkere wolken pakten zich samen boven de dappere lada, letterlijk, en de regen kwam naar binnen door het dakraam, ik stapte nog steeds in met een glimlach, maar wel met een nat achterwerk.
Daarnaast werden er steeds meer kilometers gereden met deze russische veteraan.

Op de snelweg, was het 100 max, in de 4, en niet teveel praten, want ik hoor je toch niet. De radio kon op standje max net boven het motorgeronk uitkomen, dus prima. Na een rit van 200 kilometer stapte zijn baasje kapot uit de auto, pijn in de rug, kramp in de benen, spierpijn in de armen van het immense busstuur.
De positieve geluiden van de medeweggebruikers waren nog steeds een opsteker en ik wist nog steeds te glimlachen als een boer met kiespijn.

Kort daarna kwam de roestduivel om de hoek kijken, en deze kreeg de lada stevig in zijn roodbruine klauwen. Ondanks de tectiel, het wijwater in de radiator en de zilveren wieldoppen. Met name het dakje had jaren te lijden gehad, en toen deze eruit was kwam er een berg roest tevoorschijn waar ik naar van werd.

Als nekslag kwam de grote boze overheid met een mooi plan voor oldtimers. Het huilen stond me inmiddels nader dan het lachen en het was wel duidelijk dat er een nieuwe auto moest komen.
Dan ga je zoeken, op marktplaats, autoscout, de dealers in de omgeving...

Budget ruim 2000 euro, tja wat koop je daar nog voor....

Bij voorkeur iets dat niet te zwaar is, en lekker zuinig, want iedere liter gaat door de portomonnee heen.
Vol vertrouwen een proefrit gemaakt in een Peugeot 107, fantastische auto, jong, weinig kilometers, zuinig en lekker licht, dus ook na januari weinig in de wegenbelasting. 5 deuren en een redelijke kofferbak.

Leek de perfecte keuze, tot het invoegen op de snelweg, mijn rechtervoet ging omlaag, het motorgeronk zwol aan en de auto versnelde, de 0 naar 120 ging in een hele mooie score, namelijk 17,1............dagen.

Ook de veiligheid, het rumoer, en de zenuwachtige wegligging speelden parten, dit ging hem niet worden. Laat staan de prijs, want hij was het dubbele van mijn budget.

Nu ben ik altijd groot alfa liefhebber geweest, maar tja Alfa, die heeft nogal een naam he.... roest, gescheurde koppen, duur onderhoud, verhalen vol ellende als je een beetje zoekt op google. De een nog heftiger dan de ander.
Ietwat bleek weggetrokken besloot ik dat het maar geen alfa romeo moest worden, een opel agila is een degelijke keuze.... verstandig.
Kijken, kijken, om de opel agila heenlopen, en tja, hier mist wat... een stukje emotie, een stukje gevoel.

Een seat arosa bekeken, maar ook dit leverde op google meer dan voldoende gezeur op, motorschade door bevroren Carter pluggen, relatief onzuinig, olieverbruik en kantelende zuigers. Hmm

Dan maar een suzuki alto proberen, nieuwe type, 2005. Automaat en 5 deurs, dus de kids kunnen ook mee.
Zuinig, klein, maar eigenlijk een beetje een truttenschuddertje als je het mij vraagt.

Toch terug naar de arosa ik had een type gevonden die ik al een tijdje volgde, hij werd maar niet verkocht, en de prijs ging bij tijd en wijlen steeds iets meer omlaag.
Beetje onderzoek, kentekencheck, 2e eigenaar, hmm.. 89.000km's met NAP.. Alle rekeningen aanwezig. En met winterbanden erbij op stalen velg.

Toch gegaan voor een proefrit, toen de auto openging verscheen er een grijns op mijn gelaat, een klein kartje, zo voelt ie. Lekker vlot en ligt prima op de weg, behalve het overhellen in de bochten dan, mijn partner zit ongewenst veel vaker bij mij op schoot dan ze eigenlijk wil :wordgek (ik zoek nu alleen de bochten naar rechts uit, al moet ik 50 kilometer omrijden).

Al mijn eisen werden weg gerelativeerd, 5-deurs, ach hoeft niet, de kids passen toch wel, bovendien zit ik er toch vaak alleen in.
Zuinig, ach, zoveel rijd ik niet. Kofferbak, tja, dan doe ik maar vaker boodschappen.
Kortom, de knoop was doorgehakt en ik ben nu de blije eigenaar van een seat arosa mk2 1.4 8v mpi signo uit 2004. Kleur geel, of vaalgeel eigenlijk.
Motorisch prima onderhouden en net de distributieset vervangen, dus ik heb goede hoop.

Dik een jaar later komt het lada virus toch weer opzetten... mijn vrouw wordt onderhand gek van me, maar dat neem ik voor lief.
Ik was al een tijd aan het zoeken, enige lada's die ik voorbij zie komen zijn de niva's. Te duur voor mij.

Specifiek was ik op zoek naar een 1200 series, maar deze kwam maar niet te koop, en als er een te koop kwam, stond deze erop voor absoluut te hoofdprijs. Wat ik niet wilde besteden voor een hobby auto.

Uiteindelijk kom ik een lada 2107 op het spoor, welliswaar geen 1200 series, maar de prijs is redelijk, en op de foto's ziet hij er prima uit.

Meteen gemailed met ladafanaat, en op een niet te warme zaterdag de auto bekeken en ogpehaald. een 2107, 1.6 uit 1991.

Fraai type, ziet er netjes uit, interieur ziet er keurig uit. Meteen meegenomen, de prijs was ernaar om nog wat te kunnen besteden aan odnerhoud/opknapwerk en de dorpels waren slecht, dus die moesten gelast worden.

Na een rustige rit naar huis zonder problemen, de auto weggebracht naar een bevriende monteur van me. Auto op de brug, en ja hoor, de hele auto zat vol met olie aan de onderkant.

Zoveel, dat er niet te zien was waar de lekkage nu vandaan komt. 2,5 week verder, is de lada er weer klaar voor.

Werkzaamheden gedaan:
- kleppendekselpakking vervangen
- carbarateurpakkingen vervangen
- carter pakking vervangen
- v-snaar vervangen
- waterpomp lekte water, dus die is ook meteen vervangen
- oliepeil sensor vervangen
- bougies, olies en filter vervangen
- luchtslang voor de winterstand vervangen.
- slot kofferbak vervangen, deze was ooit eens opengebroken.

en de dorpels gelast.
Er kwamen helaas toch flinke stukken tevoorschijn, de kant die mij het ergste leek, viel wel mee, aan de andere kant zat een klein gaatje, en die bleek veel erger te zijn.

Enfin, hij is er weer klaar voor, en rijdt tot op heden als een zonnetje.

Kleine to do list:

- achterraampje gaat niet meer open, hendel draait naar hartelust, maar het raam beweegt niet.

- een van de vorige eigenaren is een roker geweest, de shag zit in de bekleding. Deze is inmiddels goed gereinigd, docht het hemeltje is vergeeld en vies uitgeslagen, even kijken hoe ik deze het best schoon kan maken.

- voorruit is aan vervanging toe voor het mooie, enkele pitten en plekjes, met een beginnend sterretje, geen idee hoe ik aan een vervangend exemplaar moet komen trouwens.

- achterruit verwarming werkt niet, relais werkt, draden zijn heel, stekker niet afgebroken, en toch werkt de verwarming van de achterruit nauwelijks tot niet.

- brandstof pomp zweet, deze zou eigenlijk nog vervangen moeten worden op termijn.

- en last but not least, twee verschillende koplampen, waar ik me aan stoor, de een heeft helder en de ander matglas, ziet er niet uit :lol: als iemand nog een koplamp over heeft, hou ik me aanbevolen.

Binnenkort de technische dag, waar ik ga proberen aanwezig te zijn, altijd leuk om nieuwe gezichten te zien.

Foto's volgen binnenkort!
Dank voor het lezen van dit schrijven :mrgreen:

Jan Feijen

Re: Hoera, nog een lada rijder.

Bericht door Jan Feijen » ma sep 22, 2014 10:25 pm

Welkom bij de club! Je hebt er een heel verhaal van gemaakt.
Volgens mij hebben wij elkaar een keer eerder ontmoet bij een rit van de Lada Club. Kan dat kloppen?
In ieder geval zien wij elkaar bij de technische dag, dan zullen wij je 2107 gaan bewonderen, al weet ik bijna zeker dat ik de auto eerder heb gezien.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Marxje

Re: Hoera, nog een lada rijder.

Bericht door Marxje » di sep 23, 2014 11:20 am

Goedemorgen Jan,

Inderdaad, ik was aanwezig bij de herfstrit van de LCN, helaas werd ik toen weggeroepen omdat mijn zoontje in het ziekenhuis opgenomen was. Dat had de voorrang, dus moest ik direct weg.

Ik ben er bijna zeker van dat je de lada 2107 ook kent, ik zag hem al op de foto staan bij de vorige technische dag in 2013. 8)

Graag zie ik je zaterdag! en jullie allemaal natuurlijk.

Plaats reactie