Onderhoud Lada 1200...

Meldingen
Alles wissen

Onderhoud Lada 1200 combi

Jan Feijen
(@janfeijen)
Lid Admin

Het is al weer zo'n 10 jaar geleden dat mijn 1200 combi voor het eerst rijdend de weg op ging. In al die jaren heb ik geen problemen gehad en bleef de auto goed lopen. Maar nu maakt de auto extra veel lawaai en begint bij het afremmen op de motor ook te trillen. De oorzaak kon ik niet zo snel vinden. Maar even contact opgenomen met Jelle Jan en afgelopen zaterdag langs geweest en de auto op de brug gezet. Het lijkt een probleem met de aandrijflijn te zijn, maar een duidelijke oorzaak kunnen we niet zo snel vinden. Voor de zekerheid de olie in de cardan vervangen, maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Het idee is nu om binnenkort de versnellingsbak, koppeling en kruiskoppeling te vervangen, in de hoop het probleem dan verholpen te hebben. Wordt vervolgd.

1682859013-20230429_110852.jpg

Citeren
Topic starter Geplaatst : 30 april 2023 13:48
Jan Feijen
(@janfeijen)
Lid Admin

We zijn begin juni bezig gegaan met het vervangen van een aantal onderdelen van de 1200 combi. De aandrijfas werd er onderweg gehaald om de kruiskoppelingen te vervangen. Dat bleek erg hard nodig te zijn. De kruiskoppelingen waren volledig versleten. Het plaatsen van de nieuwe kruiskoppelingen viel tegen. Het kostte meer tijd dan ingeschat. Het demonteren van de versnellingsbak, koppeling en drukgroep ging redelijk vlot, nadat de uitlaat was verwijderd. Een nieuwe koppeling was geen overbodige luxe. Het koppelen ging altijd erg zwaar, maar met de nieuwe drukgroep en koppeling gaat het nu een stuk beter. Om er voor te zorgen dat de kilometerteller de juiste snelheid aangeeft, moest in de nieuwe versnellingsbak een tandwiel vervangen worden. Het monteren van de drukgroep, koppeling en versnellingsbak, kostte wel wat moeite. En het ook weer monteren van de uitlaat ging niet soepel. Wel hebben we nog even de achterdemper vervangen, daarin zat een gaatje.

1698584711-IMG-20230629-WA0004.jpg

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29 oktober 2023 14:03
Jan Feijen
(@janfeijen)
Lid Admin

Vorig jaar augustus op de terugweg van de Oostblok Meeting in België, hoorde ik een harde knal onder de Lada 1200 combi en de auto begon te trillen. Direct gestopt op de vluchtstrook, maar ik kon niets ontdekken. We zijn toen verder gereden naar huis. Daarna ook nog wel de nodige kilometers mee gereden. Tijdens de APK keuring in december 2024 werd duidelijk wat het probleem was. In de hardyschijf ontbrak een stuk. Dat zal de oorzaak zijn geweest van de harde knal. Ik zag toen ook wel iets wegschieten onder de auto, maar dacht dat ik ergens overheen gereden was.

Eind juni ben ik voorzichtig met de 1200 combi naar Jelle Jan gereden. De auto op de brug gezet en een nieuwe hardyschijf gemonteerd. Dat verliep redelijk vlot. Ook zijn de bovenste rubbers van de achterveren vervangen. Deze waren slecht en zorgde er voor dat de achterveren tegen de carrosserie werd aangedrukt. Het vervangen de rubbers kostte wat meer moeite, maar lukte uiteindelijk. Een proefrit wees uit dat de auto een stuk beter rijdt.

1751800890-20250628_092659-kopie.jpg

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 6 juli 2025 12:10

Aankomende evenementen