Schrijf een nieuw bericht voor het Gastenboek

 
 
 
 
 
 
 
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Je E-mail adres wordt niet gepubliceerd.
Om veiligheidsredenen slaan we je ipadres 3.93.75.242 op.
Het kan zijn dat je bericht pas zichtbaar wordt nadat we het beoordeeld hebben.
We houden het recht om berichten te wijzigen, te verwijderen, of niet te publiceren.
Martin van Duijn uit Katwijk schreef op 25 augustus 2015 om 15:58:
Wellicht al eerder gemeld, maar een kleine aanvulling op het bericht over de Oka in het onderwerp "geschiedenis". Daar staat: "De Oka is in Rusland een redelijk populair autootje dat veel gelijkenissen vertoont met de Suzuki Alto uit die tijd." Maar kijk eens goed. De Oka lijkt toch wel heel veel op de Fiat Cinquecento. En dat is niet vreemd. Beide auto's zijn de producten van een mislukte joint venture tussen Fiat en ZAZ om gezamenlijk een kleine auto te ontwikkelen. De Cinquecento zou in de ZAZ fabriek worden gebouwd. Maar dubieuze kwaliteit van de prototypen en Russische burocratie deed Fiat besluiten om de samenwerking op te zeggen, en de Cinquecento zelf verder te ontwikkelen en in Polen te bouwen.
Admin-antwoord door: Jelle Jan
De mislukte joint venturen tussen ZAZ en Fiat heeft uiteindelijk geleid tot de Tavria. De Oka is een ontwikkeling die op basis van Lada-onderdelen is begonnen. Het model is door NAMI ontwikkeld, de motor was een 'halve' Samara motor die toen net nieuw ontwikkeld was. De uiteindelijke productie heeft bij Lada, maar ook bijvoorbeeld bij Kamaz plaatsgevonden.