Werk aan de Volga M21

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Werk aan de Volga M21

Bericht door Jelle Jan » zo feb 25, 2007 10:27 pm

Het begon allemaal met het vervangen van de cilinderkop afgelopen zomer. De motor liep niet goed meer en de stoterstangen bleven voortdurend aanlopen omdat de klepgeleiders waren versleten.

Afbeelding

Na vervanging van de cilinderkop liep de motor weer als een trein. De Volga heeft weer trekkracht als nooit te voren. Maar helaas. Meteen na de eerste proefrit goeie een hele harde tik in motor roet in het eten. Waarschijnlijk heeft een drijfstanglager al vernieuwde kracht niet kunnen verwerken en is definitief overleden.

Tijd om de zaken na 15 jaar pappen en nat houden (drie keer een gebruikt motorblok gemonteerd) tijd voor doortastende actie. Dus werd het plan om het orginele motorblok nu eens eindelijk te reviseren weer van stal gehaald.

Als wijze van goede voornemens 2007 ben ik op 2 januari met het gestripte motorblok en een doos vervangingdelen naar een revisiebedrijf gegaan (hetzelfde bedrijf dat ook de cilinderkop had gevlakt).

Na een eerste inventarisatie door het revisiebedrijf werd besloten voor de grondige aanpak. Het complete onderblok wordt aangepakt. De krukas wordt geslepen en voorzien van nieuwe hoofdlagers en drijfstanglagers, de cilinders en bussen worden vervangen (met natuurlijk nieuwe zuigerveren) en bovendien komt er een nieuwe nokkenas incl. nieuwe lagering in.

Al met al een flinke klus die de spaarpot flink doet barsten....

Op het moment van deze eerste posting is er flink werk verzet aan het motorblok. De nokkenas is voorzien van nieuwe lagering, deze is gelijnboord en de as is op maat gemaakt en geplaatst. De krukas is geslepen en geplaatst met nieuwe lagerschalen (waarvoor een dankwoord aan Rob van Ingen moet worden gericht). De cilinderbussen zijn geplaatst en drijfstangen zijn voorzien van nieuwe lagers op de krukas. De laatste handeling die nog bij het revisiebedrijf moet gebeuren is het monteren van de zuigers op de drijfstangen. Helaas ontbreken de bussen nog die bovenin de drijfstangen zitten. Op dit moment ben ik bezig met de firma Sausewind in Duitsland voor een setje nieuwe.

Wordt vervolgd......
Laatst gewijzigd door Jelle Jan op zo apr 04, 2010 12:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

De volgende stap

Bericht door Jelle Jan » zo mar 04, 2007 9:07 pm

Eerst het goede nieuws: de juiste drijfstangbussen zijn inmiddels in mijn bezit. Die ga ik de komende week bij het revisiebedrijf afleveren!

Voor de nieuwe motor er in kan, moet natuurlijk eerst de oude eruit.

De eerste actie was het ophalen van een motortakel, een Volga-motor is net een tikkie te zwaar om met de hand te tillen... Gelukkig had Max voor zijn barre tocht naar Siberië zijn motortakel aan Aat uitgeleend en mij de boodschap doorgegeven dat ik hem daar kon ophalen, wanneer nodig. Met Aat overleg gehad en daar woensdagavond de motortakel opgehaald. Meteen zijn project maar even geïnspecteerd. We hebben allebei nog veel toe doen deze winter.

Nu kan de motor eruit. Zaterdagochtend om 9:00u maar eens aan de slag gegaan.

Eerst alles losgemaakt en ontkoppeld. Gelukkig (?) was dit niet de eerste keer dat ik de motor uit mijn Volga heb gelepeld. Alle moeren en bouten gingen dus zonder problemen los (lang leve het kopervet!). De demontage verliep dan ook spoedig. Om het uittakelen makkelijker te maken heb ik eerst de versnellingsbak verwijderd. Dat ging zelfs in mijn eentje vrij gemakkelijk omdat ik eerst tussen schutbord en cilinderkop een klein stukje hout klem had gezet. Vervolgens heb ik de steun van de versnellingsbak losgemaakt. Na een paar slagen aan de moeren van de steun kantelde motor al tegen het blokje hout en zat de versnellingsbaksteun 'vrij'. De steun er afhalen was toen makkelijk.

Afbeelding

Nadat de versnellingsbak er achter weg was, de rest van de bedrading en leidingen van de motor losgemaakt. Natuurlijk de uitlaat van het spruitstuk gehaald en de motorsteunen vast iets losgedraaid. Vervolgens een ketting aan het blok gemaakt en de motortakel in stelling gebracht.

Afbeelding

Na de takel iets onder spanning te hebben gezet was het volledig losdraaien van de motorsteunen mogelijk. Het blok kon er toen zo uit worden getild.

Afbeelding

Toen het blok er eenmaal uit was stond de klok op 15:00u en vond ik het wel weer mooi geweest.

Afbeelding

Na het verwijderen van het blok blijft er een mooie lege ruimte over. De volgende klus wordt duidelijk het poetsen van de motorruimte.

Afbeelding

Wordt vervolgd.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bubbelbad

Bericht door Jelle Jan » wo mar 14, 2007 8:44 pm

Afgelopen week de nieuwe lagerbussen voor de drijfstangen bij het revisiebedrijf achtergelaten. Bij het revisiebedrijf lag het volgende probleem al weer voor me klaar. Om de hoofdlagers te smeren lopen er allemaal oliekanalen door de krukas. In de loop der jaren was er echter veel aanslag en rommel in deze oliekanalen gaan zitten. Nu hebben ze bij het revisiebedrijf wel een industriele wasmachine maar geen grote ontvetterbak. Ze stoppen in principe alles in de wasmachine. Manco van zo'n machine is echter dat het uitspoelen van de oliekanaaltjes er niet mee lukt. Ze waren al wel met perslucht en ander middelen beziggeweest, maar dat zou een arbeidsintensief (= lees duur klusje) worden. Dus werd me de vraag gesteld of ik dit niet beter zelf kon doen. Na het woord arbeidsintensief ging er bij mij al een rood lampje branden, dus de krukas maar opgehaald.

Na wat rondvragen bij verschillende bedrijven kon ik geen bedrijf vinden die een ontvetterbak had waar een dik 80 cm grote krukas in zou passen.

Toen zelf maar wat bedacht. Bij het garagebedrijf waar ik regelmatig kom (voor o.a. apk) hadden ze nog 50 liter benzine staan die ze uit een dieselauto hadden gepompt. Een gevalletje verkeerd tanken. Er zat dan ook dieselolie door de benzine gemengd en daarom was het als brandstof niet meer geschikt. Ik mocht het dan ook gratis meenemen.

Thuis gekomen heb ik de bovenkant van een 60 liter drum, die ik ooit eens had gekregen, er afgeslepen en de benzine en de krukas er ingedaan. Vervolgens heb ik een stukje oude gasslang van een caravan met een adapter (half bestaande uit een stukje oude benzineleiding van een Volga) aan de compressor verbonden. De drukregelaar van de compressor op 0,5 bar gezet en de boel lekker laten bubbelen. Op dit moment staat de krukas nog gewoon even zonder bubbels te weken, want tijdens het bubbelen begon het wel heel erg naar benzine te stinken. Gelukkig rook ik niet... Als het een beetje meezit is de krukas eind van de week schoon genoeg voor montage.

Afbeelding

Een fotootje van het bubbelbad.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Laatste revisie-loodjes

Bericht door Jelle Jan » zo mar 18, 2007 10:41 am

De krukas is inmiddels 'schoongebubbeld'. De vnl. Russische-oliedrap was wel hardnekkig. Bubbelen alleen was niet genoeg. Mijn handen waren pikzwart na een uitvoerige schoonmaaksessie met doekjes, schroevendraaier, remmenreiniger en alles wat ik nog meer kon bedenken om in die onmogelijk oliekanalen te komen. De krukas ligt inmiddels weer bij het revisiebedrijf. Ze kunnen nu alles monteren.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Grote schoonmaak en nieuwe klepveren

Bericht door Jelle Jan » di mar 27, 2007 2:16 pm

Het motorblok is nog niet terug dus tijd voor nog wat voorbereidingen.

Als eerste de motorruimte maar eens schoongemaakt met een hogedrukreiniger. Jammer genoeg kwam er (zoals ik eigenlijk al had verwacht) veel losse verf tevoorschijn. Het plan is nu dan ook om voor de motor er weer in gaat de motoruimte even weer fris in de verf te zetten.

Afbeelding

Het tweede karweitje wat nog lag te wachten was het plaatsen van nieuwe klepveren. De cilinderkop ligt er nu toch af, dus een fluitje van een cent.

Afbeelding

Afbeelding

Nu wordt het tijd om alle losse klepjes, deksels enz. even mooi in de verf te zetten. Dan kan alles meteen worden gemonteerd als het blok terugkomt.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Het opbouwen kan beginnen

Bericht door Jelle Jan » zo apr 08, 2007 10:19 pm

Na drie maanden wachten, was het dan eindelijk zover. Het revisiebedrijf is klaar met de motor van Volga!

Nu kunnen we zelf aan de slag. Het draaiende gedeelte is door het revisiebedrijf onderhanden genomen. Wat ik terug heb gekregen is dan ook een kaal motorblok dat weer helemaal opgebouwd moet worden.

De eerste stap is het borgen van alle moeren aan de krukas en het plaatsen van de oliepomp. Alle onderdelen lagen al klaar.

Afbeelding

De volgende stap was het op tijd zetten van de distributie. Het tandwiel was er door het revisiebedrijf al wel alvast opgezet maar stond nog niet op tijd.

Afbeelding

Vervolgens kwamen de cilinderkop en de stroomverdeler weer op zijn plek. De montage van de cilinderkop ging vrij makkelijk. De cilinderkop lag al kan en klaar te wachten op montage. Het op tijd zetten van de stroomverdeler kostte wat meer denk- en uitprobeerwerk.

Afbeelding

De volgende stap was het plaatsen van het distributiedeksel en de carterpan. Dat is een klus die in de genoemde volgende orde moet worden gedaan. Omdat de krukaspoelie een duidelijk slijtspoor had op de plek waar de keerring zit, hebben we eerst een ring van kurk geplaatst op de krukas. Hierdoor kan de poelie niet meer zo ver naar achteren (scheelt ongeveer een millimeter) en zit de keerring nu op een iets andere plek op de poelie. Bij de montage hebben goed gelet op alle mogelijke plekken en constructies die op termijn tot olielekkage kunnen leiden. Hopelijk is de uitkomst van ons werk een nagenoeg lekvrije Volga motor (eigenlijk onmogelijk...)

Afbeelding

Naast het werk aan de motor gaat het opknapwerk aan de motorruimte en de losse motoronderdelen gewoon. Een aantal losse delen zijn al keurig in de zwarte verf gezet.

Afbeelding

Tot zover maar weer, wordt vervolgd!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Koppeling plaatsen, verrekte bouten..

Bericht door Jelle Jan » vr apr 20, 2007 4:10 pm

De opbouw van de motor vordert gestaag. Deze keer was de montage van de koppeling aan de beurt.

Voor de koppeling gemonteerd kan worden moet eerst het centreerlager in de krukas worden vervangen. Wanneer de versnellingsbak achter de motor wordt geplaatst wordt de as van de versnellingsbak aan de voorkant in een lager in de krukas vastgehouden. Dit lager had bij mij alle schoonmaaksessie van de krukas meegemaakt en was daardoor min of meer overleden. Reanimatie was misschien nog wel mogelijk maar de aanwezigheid van een nieuw origineel lager maakte de keuze makkelijk.

Uiteraard zat het lager muur en muurvast in de krukas. Nu heb ik ooit eens bij een partij garagespullen ook wat trekkers gekocht. Natuurlijk past de lagertrekker die hierbij zat net niet... Na wat gepruts met een lange bout (en daar dan weer een tik met een hamer tegen te geven) bleek een andere lagertrekker (uitwendige) na wat passen en meten en iets anders gemonteerd dan volgens de voorschriften wel en was het lager er binnen een halve minuut uit. Ik ga er maar vanuit dat de Russen enige creativiteit bij revisiewerk ook niet vreemd is. Na de boel even goed schoon te hebben gemaakt en een restantje speciaal vet voor het lager te hebben opgebracht (lag al jaren te slingeren in een oude tube van het merk uit Wolfsburg) was de montage van het nieuwe lager zo gepiept.

De volgende stap, het vliegwiel. Dat was makkelijk, daar had ik ooit eens een nieuwe van gevonden en die kon er zo op.

Ook voor de koppelingsplaat en de drukgroep was in de loop der jaren al iets nieuws gevonden. Maar een koppelingsplaat kun je zomaar monteren, die moet wel goed worden gecentreerd. Daar heb je van die handige universele centreerstukjes voor. Die van mij past prima in de plaat van een Scaldia. Natuurlijk niet in de koppelingsplaat van een Volga. Die dan ook zo achterlijk groot en lomp...

Een versleten versnellingsbak en een haakse slijper waren de oplossing. De as van een oude bak eraf geslepen en voila een mooi centreerstuk.

Afbeelding

Nu kan de plaat erin en het centreren beginnen

Afbeelding

De plaat zit nu precies gecentreerd en drukgroep kan worden vastgezet

Afbeelding

De volgende stap is inderdaad het vastzetten van de drukgroep. Die zit met 6 M8 bouten vast aan het vliegwiel. Omdat dit goed vast moet zitten had ik al speciale borgveren gekocht. Bij montage kreeg ik echter het gevoel dat er iets niet goed zat. Bij het vastzetten kon ik na het moment van 'vast' nog zonder veel inspanning een halve slag kon door draaien. Dit nog voordat ik een momentsleutel had gepakt. Mmmmm.

Afbeelding

Op de foto hierboven zien jullie twee bouten van dezelfde lengte. Of toch niet? De onderste was ooit even lang. De bout is uitgerekt. Een drukgroep krijgt behoorlijk wat te verwerken en moet daarom goed vastzitten. Waarschijnlijk hebben de bouten in de loop de jaren aardig ondergeleden en is het nu over en uit voor deze bouten.

Nu leek het me niet verstandig om bij de Gamma of zoiets een paar nieuwe bouten te halen. In Dedemsvaart zit Schottert, een bedrijf dat ijzerwaren etc. levert aan de professionele gebruiker maar de roots in de detailhandel heeft. Ze leveren dan ook aan particulieren. Met het Russische M8 boutje in de hand naar binnengelopen. Oh, meneer dat is een 10.9 bout. Die worden gebruikt wanneer er veel kracht op de bouten komt. Nog steeds snapt ik er geen biet van hoe die man nu aan dat Russische boutje waar helemaal niets op staat wist welk type bout het was. Maar goed, nu bleken ze die maat niet in 10.9 op voorraad te hebben, maar wel 12.9 (nog sterker). Meteen maar even advies gevraagd over de manier van borgen omdat ik niet erg onder de indruk was van het gebruik van borgveren op deze plek. Het advies om inderdaad de borgveren achterwege te laten en de borgen met Loctite. Dat ga ik dus nu doen. Mijn ervaring is trouwens dat een bout geborgd met Loctite ook in de toekomst wel weer los wil, ook moet je daar soms iets meer moeite voor doen. Mocht de koppeling ooit weer uit elkaar moeten dan is dat dus geen probleem.

Wordt weer vervolgd..
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Kloddertje roze

Bericht door Jelle Jan » za apr 21, 2007 9:25 pm

Het project koppeling is nu bijna afgerond. De nieuwe 12.9 bouten zijn samen met een drupje Loctite gemonteerd.

Verder het koppelingshuis goed schoongemaakt en de afdekkap aan de onderkant weer in de originele kleur (zwart) gespoten.

Afbeelding

Het druklager kan zonder aanpassingen weer worden gemonteerd. Toen ik 15 jaar geleden de Volga kocht (eigenlijk ruilde) gaf op de terugweg uit Pskov het druklager de geest. Omdat ik toen nog helemaal geen onderdelen had heb ik in Nederland een lager gezocht dat het meest dicht in de buurt kwam. Een druklager van een MF tuinbouwtrekker bleek te passen, al was dit lager ongeveer 5x zo zwaar uitgevoerd dan het originele Volga-lager. Voordeel is wel dat ik waarschijnlijk nooit meer een ander hoef te monteren.

Na de koppeling is de motorruimte en de onderkant van de voorzijde aan de beurt. De motorruimte ga ik opnieuw spuiten. De vooras heeft een grote schoonmaakbeurt nodig (zit nog steeds Russisch zand op...) en de versnellingsbaktunnel en het subframe worden aan de onderkant opnieuw in de Tectyl gezet.

Begonnen met uitschrobben van de motorruimte. Wat een @#$##@-werk is dat. Wat een hoekjes en randjes. En overal zit vuil en vet. Eerst met benzine en later met verfreiniger de boel schoongemaakt. Toen de Volga schoon was, was ik zelf pikzwart.

Afbeelding

Natuurlijk moest ik wel weer goed m'n best doen. Kijk maar eens wie er altijd de boel in de gaten houdt...

Afbeelding

Nadat alles schoon was kon het schuren van de slechte plekken beginnen. Toen de grondverf/primer erop. Ik had een busje verf gehaald waarbij kleur ' beige' stond. Toen ik aan het schilderen was kreeg ik echter meteen een flashback naar mijn jeugd. Een kloddertje roze hier, een kloddertje roze daar (ja, ja zo oud ben ik al).

Afbeelding

Tussendoor had ik ook twee andere klusjes opgepakt. Als eerste het schoonmaken van het groffilter voor de olie. Dit is het filter dat op het motorblok zit gemonteerd en die je met een handeltje elke dag even moet schoonschrapen. Z'n filter bestaat uit een hele stapel metalen lamellen (gevoelsmatig een stuk of 1000). Omdat er nogal wat rommel tussen de lamellen zat en ik met een absoluut schoon filter wil beginnen de hele boel maar gedemonteerd en met benzine schoongemaakt. Tot zover het makkelijke deel. Na demontage komt ook weer montage.

Afbeelding

Na een uurtje of twee lamellen stapelen zit het filter weer in elkaar! De onderkant van het filter had ik ondertussen weer orgineel zwart gespoten en de bovenkant grondig schoongemaakt. Het filter weer gemonteerd en op het motorblok gemonteerd. Voor dat het filter definitief op het blok kon, heb ik eerst van pakkingpapier nog een nieuwe pakking gemaakt. Ik heb twee nieuwe pakkingsets bij mijn blok, maar deze pakking zat er natuurlijk niet bij.

Als laatste nog wat meer onderdelen gespoten. Ziet het er straks weer allemaal fris uit.

Afbeelding

Wordt weer vervolgd!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Spuiten motorruimte

Bericht door Jelle Jan » di mei 01, 2007 10:05 pm

Vanavond was het dan eindelijk zover, de motorruimte heeft weer een fris kleurtje gekregen. Na rijp beraad toch maar besloten om 'echte' autolak te gebruiken. Dat is tegenwoordig niet echt goedkoop meer te noemen. Maar gelukkig krijg je wel waar voor je geld, het spuit vrij gemakkelijk. Na het schuren, schoonmaken en ontvetten de heleboel zorgvuldig afgeplakt en de hele auto in plastic verpakt (tegen de spuitnevel) en alles keurig zeegroen gespoten. Het resultaat is voor een motorruimte in mijn eigen ogen best goed.

Afbeelding

Zo, weer een stapje dichterbij het einde van de klus.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Lekker smeren

Bericht door Jelle Jan » wo mei 09, 2007 4:01 pm

Nu het spuitwerk klaar is het tijd om nog even de tectylkwast te hanteren.

De versnellingsbak is er nu ook uit en kan ik eindelijk de transmissietunnel aan de onderkant even goed tectyleren. Ook het subframe en verstevigingsbalken hebben een mooie zwarte laag gekregen.

Als laatste heb ik de bodemplaat boven de achteras nog even opnieuw in de tectyl gezet. Doordat de keerring van de achteras lek was is er veel olie tegen de bodemplaat geslingerd. Deze olie had de tectyllaag opgelost maar de menie-laag gelukkig intact gelaten. Nu de keerringen (het zijn er twee direct achter elkaar) zijn vervangen had het eindelijk zin om de bodemplaat weer mooi zwart te maken op de plek.

De volgende stap is het monteren van het koppelingshuis en de versnellingsbak, dan kan de motor er weer in.

Maar eerst gaan we lekker naar Moskou!!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Weer verder

Bericht door Jelle Jan » do mei 24, 2007 8:04 pm

Nog met Moskou in mijn gedachten toch nog maar weer even een uurtje aan het sleutelen geweest. Een tijdje geleden had ik de koppeling al weer opgebouwd, maar ik was nog niet helemaal tevreden. De koppelingsplaat die ik had gebruikt was weliswaar nieuw, maar wat 'belegen'. De plaat had al jarenlang liggen wachten op de dag dat hij aan de slag mocht. Hierdoor was de plaat wat ruw geworden en de klinknagels wat geoxideerd. Daarom heb ik in Moskou gezocht naar een nieuwe plaat en er ook een gevonden.

De koppeling maar weer eens gedemonteerd en met de nieuwe plaat weer gemonteerd. De nieuwe plaat past perfect maar is helaas iets kleiner in diameter. Nu was de oude plaat ook wel van het type grote bestelbus, iets minder mag dus best. De nieuwe plaat ziet er wel stukken beter uit dan de "oude nieuwe" en ik ga het zo dus eerst maar eens proberen.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Koppeling....

Bericht door Jelle Jan » wo mei 30, 2007 1:48 pm

Traditiegetrouw ben ik maar weer eens begonnen om de koppelingsplaat te wisselen. De nieuwe plaat uit Moskou bleek toch niet zo'n slimme zet. Doordat de diameter van de plaat kleiner is mist er te veel oppervlak. Navraag bij enkele (zeer) ervaren monteurs leverde mij het advies op om toch de 'oude nieuwe plaat' te monteren. Dit advies het ik toch maar zwaarder laten wegen dan het 'deskundige advies' van de heren verkopers op de automarkt in Moskou.

Na het monteren van de plaat het koppelingshuis, de koppelingshefboom en het druklager gemonteerd. Om de koppelingshefboom zit een canvashoes die er voor moet zorgen dat er geen rommel in de koppeling kan komen. De canvashoes was in mijn geval echter helemaal verstaft en versleten. Na was rondneuzen op mijn onderdelen zolder vond ik een versnellingspookhoes van een M24 die ik makkelijk kon inkorten en als vervangen van de originele hoes monteren. Zo gezegd zo gedaan.

Afbeelding

Nu de koppeling (eindelijk) klaar is, is het de beurt aan de versnellingsbak. Daar was gelukking niet veel mis mee. Een spie van een schakelhefboom (buitenkant bak) was afgebroken en de bak was vies, errug vies. Er maar een schoonmaken boven mijn benzinebak. Na een uurtje schrobben bleek de uiteindelijke versnellingsbak toch een stuk kleiner dan gedacht, wat zat er een dikke laag vet en troep op!

Volgende stap was het vervangen van de gebroken spie. Doordat de spie waarschijnlijk al wat langer kapot was kon ik niet volstaan met het monteren van een nieuwe spie, er was al wat ruimte ontstaan in het spiegat. In plaats van een nieuwe spie heb ik een (holle) stalen spanbus gebruikt waar ik vervolgens een kleinere maat spanbus in heb geslagen.
Afbeelding
Het resultaat is een klemvaste verbinding die ook onder belasting blijft klemmen waardoor er geen speling meer kan ontstaan.

Nu de versnellingsbak mooi schoon is moet ik ook weer even netje zilverkleurig worden. Ik had nog een spuitbus zilverkleur staan dus de bak even gespoten. Helaas was de bus zilverkleur een beetje bling-bling zilver...

Afbeelding

Tenslotte de bak weer met de motor tot een geheel gebouwd.

Afbeelding

Als laatste het vervelende veertje dat het druklager op de plek houdt weer gemonteerd. Een klusje dat altijd weer garant staat voor een hoop gepruts (tenzij je over lange dunne vingers beschikt...)

Afbeelding

Inmiddels zit ook de startmotor weer op z'n plek en is de motor bijna klaar om weer in de auto te worden gezet. Eenmaal in de auto moeten dynamo, stroomverdeler, tuimelas (gereviseerd exemplaar) enz. nog worden gemonteerd.

Afbeelding

Hopelijk lukt het deze week om de motor weer te plaatsen :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Motorblok weer op z'n plek

Bericht door Jelle Jan » vr jun 01, 2007 2:42 pm

Gisteravond was het dan eindelijk zover, het motorblok kon weer in de auto worden gehangen.

Uiteraard ging dat niet zonder slag of stoot. In eerste instantie verliep het proces vlotjes waarvan de onderstaande foto's getuigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen kwam de klad erin. Het lukte me maar niet om de motor keurig boven de motorsteunen te krijgen. Doordat de arm van de takel net een halve meter te kort was kon ik het blok niet ver genoeg naar achteren krijgen. Ik heb wat alternatieve bevestigingspunten op het blok geprobeerd, maar dat schoot nog niet echt op. Uiteindelijk had ik na veel heen weer geschuif het blok eindelijk boven de steunen. Rechts zat ie al goed, daar dus snel de bevestigingsbout erin. Achteraf niet zo slimme zet. Links wou het nog maar niet vlotten, het was echt millimeterwerk. Terwijl ik de focus helemaal op linkersteun had tilde ik het blok nog een paar centimeter aan de linkerkant op, scheurrrrrrrrr...... rechtermotorsteun aan flarden! De motorsteunen van een Volga zijn gemaakt van rubberblokken waar aan de boven- en onderkant een metalenplaat op zit gevulcaniseerd. Aan de onderkant was dat bij de rechtersteun niet helemaal 100% gebeurd en in combinatie met de trek - in plaats van duw - krachten was het einde oefening voor deze steun.

Wat te doen? Vrij simpel: nieuwe steunen (ik wil liever geen verschillende steunen links en rechts hebben) monteren. Wat een @@##$-werk is dat! Ik stel me voor dat er in de voormalige Sovjet Unie monteurs waren die liever naar Siberië gestuurd werden dan dat ze de rechter motorsteun van een M21 moesten vervangen. Je kunt er alleen bijkomen als je een afstudeergraad hebt in de richting slangemens. Wat een gepruts. Maar goed, toen het eenmaal buiten pikkedonker was kon ik de laatste foto maken.

Afbeelding

Rest nu nog de versnellingsbaksteun te monteren (er zit nu tijdelijk een houtblokje tussen het schutboord en de motor) en dan kan het monteren van alle randzaken in de motorruimte beginnen en.... begin ik al stiekum na te denken over de datum dat de motor weer gestart kan worden!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Weer een stapje verder

Bericht door Jelle Jan » zo jun 10, 2007 12:26 pm

De motor en de versnellingsbak zitten weer op hun plek en de steunen zitten weer allemaal vast.

Nu kan het weer opnieuw 'vullen' van de motorruimte en het afbouwen van de motor beginnen.

Als eerste ben ik begonnen met het intapen van de bedrading en het plaatsen van de kachel en bijhorende kast. Omdat de huls van de kabelboom lelijk was geworden heb ik uit Moskou speciale ouderwets linnen/teer tape meegenomen en daar de kabelboom opnieuw mee in getapt. Het resultaat is er mooi geworden. Meteen een nieuwe spanningregelaar en het relais onder de motorkap gemonteerd.

Afbeelding

Daarna de kachel afgemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor nog even een blikje op de onderkant.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna (eindelijk) de nieuwe tuimelas gemonteerd. Meteen na montage de kleppen gesteld. Ook de cilinderkop is nu volledig gereviseerd. Afgelopen zomer had ik nog geen nieuwe klepveren en nog geen nieuwe tuimelas. Die zitten er nu dus ook op.

Afbeelding

Als laatste de motorkap weer geplaatst. Dat is een behoorlijke plaat ijzer en de lag me al aardig in de weg... Nu lijkt het tenminste weer op een echte Volga!

Afbeelding

Wordt natuurlijk weer vervolgd!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Oliedruk!

Bericht door Jelle Jan » wo jun 20, 2007 11:32 am

Het einde van de revisieklus komt steeds duidelijker in zicht!

De motoruimte raakt steeds beter gevuld en de meeste noodzakelijk onderdelen zitten weer op hun plek.

De accu en dynamo zitten weer op hun plek en de elektische installatie is getest. Alles werkt gelukkig weer.

Afbeelding

Afbeelding

De hoofdremcilinder / koppelingscilinder zit ook weer op zijn plek. Alle leidingen zijn weer aangesloten.

Afbeelding

Nu alles is aangesloten kan alvast de olie in het motorblok. Het koelsysteem moet nog worden gemonteerd maar het blok kan al wel alvast op de startmotor worden rondgedraaid om de olie in het blok te verdelen zodat als er straks echt gestart wordt er vanaf de eerste seconde oliedruk is.

Het de eerst omdraaien van de contactsleutel was een leuk moment. In eerst instantie geen de startmotor heel moeilijk rond, maar na een 10-15 seconden ging het toerental van de startmotor duidelijk omhoog en kwam de oliedrukmeter plotseling tot leven. De nieuwe oliepomp is zijn werkzame leven begonnen! Het 'voor' starten van de motor is duidelijk een verstandige zet geweest. De krukaslagers waren alleen voorzien van een heel dun laagje olie tijdens de montage wat absoluut niet voldoende was voor een probleemloze start.

Na een paar 'starts' van een 10-15 seconden (niet te lang om de startmotor niet naar de eeuwige startmotorvelden te helpen) gaf de oliedrukmeter zowaar + 2 bar aan! En dat bij een toerental nog lager dan stationair...

Afbeelding

Dit geeft de sleutelaar moed!

Wordt vervolgd.[/img]
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie